Aeroport Prat
Aeroport del Prat

L'ampliació de l'aeroport del Prat que preveu Aena encara afectaria la Ricarda

Aena assegura que aquest no és el projecte definitiu i Aragonès diu que els plans presentats no reflecteixen el posicionament del govern

Actualitzat

Els plans d'Aena per ampliar l'aeroport del Prat no han variat i encara preveuen l'afectació de la zona protegida de la Ricarda. Els ajuntaments del Prat i de Barcelona se senten enganyats. Aena avisa que aquest no és el pla definitiu i el govern de Pere Aragonès mostra el seu descontentament.

En un tuit, el president la Generalitat diu que el document d'Aena que s'ha fet públic "no reflecteix el consens establert en el si del govern: assegurar la inversió sense donar res per tancat i definir els propers passos amb un ampli acord de totes les administracions" i exigeix una rectificació a Aena perquè "preservar els espais naturals no és una opció, és una obligació no negociable":

Aquesta valoració contrasta amb el comunicat d'Aena, que ha afirmat que la proposta "recull els termes de l'acord" entre la Generalitat i el Ministeri de Transports que es va anunciar el 2 d'agost.

El gestor aeroportuari manté que "no hi ha cap alteració sobre el text fruit de l'acord" i destaca que el document diu textualment: 

"Es garantirà el mode segregat actual per a l'operativa de les pistes i es farà l'ampliació de la pista 07R\/25L cap a l'est, així com la construcció d'una terminal satèl·lit que doni servei als vols de llarg radi que s'operarien gràcies a l'allargament de la pista". 

Per la seva part, el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, defemsa que el criteri mediambiental ha de ser "prioritari" en l'ampliació de l'aeroport. En declaracions a l'ACN, Torrent demana "trobar l'equilibri" entre aquest factor i la competitivitat, però diu que el criteri mediambiental és "irrenunciable". 

Indignació al Prat

"Les manifestacions que van fer el vicepresident i el president dient que l'acord que s'havia fet amb el govern espanyol era sense afectacions mediambientals, doncs avui veiem que és mentida i ho veiem en un document per escrit." Així de contundent s'ha mostrat l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, després d'una reunió del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya en què Aena i el Ministeri de Transports els han donat a conèixer el document.

"Per primer cop hem conegut els detalls del document que diu clarament que afectaria zones de la Xarxa Natura 2000, i les mesures compensatòries i els terrenys que s'haurien d'adquirir no es concreten. Per tant, ho veiem de forma clara, suposa l'afectació total i la destrucció de la Ricarda."

L'Ajuntament del Prat s'ha oposat des del primer moment a l'ampliació de l'aeroport, que considera incompatible amb la conservació de la biodiversitat del conjunt dels espais naturals del Delta del Llobregat.

L'alcalde ha assegurat aquest divendres que emprendran les accions legals que estiguin a les seves mans per aturar-ho i que estan indignats amb el que consideren una actuació dels respectius governs, tant de l'Estat com de Catalunya, d'esquena als ciutadans:

"He demanat que els documents siguin públics. Ja n'hi ha prou de tanta opacitat i que tot es decideixi en despatxos tancats foscos i amb nocturnitat. Sempre ens han dit que s'ha de fer amb consens del territori, però aquest document ja existeix des del 2020 i no s'ha mogut una sola coma. Per tant les reunions que han fet amb el ministeri no han servit per a res."


El valor de la zona protegida de la Ricarda

L'espai natural de la Ricarda és una zona humida d'espessos canyissars i pinedes, amb una vegetació frondosa única. Suposa un indret de pas crucial per a milers d'ocells migratoris i el seu valor rau precisament en el fet que es troba en l'àrea més poblada i urbanitzada de Catalunya, on els espais naturals i de riquesa en biodiversitat escassegen.

L'esborrany del document que ha pogut veure l'Ajuntament del Prat preveu ampliar una de les pistes precisament en aquests terrenys, un document que compta amb el suport de la Generalitat.

Però els efectes de l'ampliació anirien molt més enllà de la destrucció de la Ricarda. Estem en emergència climàtica i, fa només unes setmanes, el grup d'experts en canvi climàtic de l'ONU deixava clar que hem de reduir dràsticament les emissions de gasos d'efecte hivernacle si volem limitar els danys i la velocitat del canvi climàtic.

Ampliar un aeroport no seguiria precisament aquestes recomanacions. Janet Sanz, tinenta d'alcaldia d'Urbanisme de Barcelona, ho ha recordat justament després de conèixer el document que ha mostrat Aena:

"Això suposa un atemptat mediambiental contra un espai metropolità importantíssim que és patrimoni del país i, a més, atempta contra el futur de tot el planeta. Veient el que ha passat aquests mesos amb incendis arreu i la necessitat urgent de reducció d'emissions, com fixen els experts de canvi climàtic, hem de tenir clar que no existeixen els miracles sinó les accions polítiques que siguin coherents."

I ha fet una crida a fer un cop de timó. "Si volem fer un aeroport del segle XXI verd i que sigui responsable en relació amb l'emergència climàtica, aquestes accions no són coherents, són tot el contrari."

També s'ha referit a l'acord entre els dos governs del dia 2 agost:

"La Generalitat ens ha estat mentint. Ens han dit en tot moment que això s'havia de discutir encara. I avui s'ha fet palès que això ja està incorporat. Aquella reunió clandestina simplement tenia l'objectiu de liquidar el debat. La Generalitat ha comprat el model desenvolupista del segle XX espanyol clàssic, irresponsable socialment i ambientalment."

El document definitiu, però, encara s'haurà de presentar al Consell de Ministres de finals de setembre.

Espanya encara té un procediment d'infracció per no haver establert les mesures compensatòries per anteriors obres a la zona, i per haver incomplert amb els objectius de conservació de la zona.

 

El projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat presentat per AENA als alcaldes by Moderador Noticies Web on Scribd

ARXIVAT A:
AeroportsInfraestructures
Anar al contingut