
Mercadona posa en marxa un sistema de reconeixement facial als supermercats
Ho justifica dient que vol identificar les persones que hi entren malgrat tenir ordre d'allunyament judicial de l'establiment
Aquest dimecres 1 de juliol Mercadona ha posat en marxa un sistema de reconeixement facial amb les càmeres de seguretat a 40 dels supermercats que té al País Valencià, a les Balears i a l'Aragó.
Oficialment aquest sistema té l'objectiu de detectar l'entrada de persones condemnades i amb ordre d'allunyament judicial vigent dels seus establiments o dels seus treballadors.

"Millorar la seguretat"
A l'entrada dels supermercats en què funciona aquest sistema s'hi han col·locat cartells que ho adverteixen:
"Us informam que Mercadona, SA, amb l'objectiu de millorar la seguretat, ha implementat un sistema de reconeixement facial per detectar únicament aquelles persones amb una ordre d'allunyament o mesura judicial anàloga vigent que puguin suposar un risc per a la vostra seguretat."
Imagen recién tomada del cartel informativo sobre el sistema de reconocimiento facial en el Mercadona del Coll d'en Rabassa (Palma) - Islas Baleares. 👀#ProtecciondeDatos#Reconocimientofacial#RGPD@jgarciaherrero @apachecoabogado@Jorge_Morell@FelipeA_Herrera pic.twitter.com/VQ7nsRIFDp
Jose Manuel Cañedo (@josecanedo_) July 2, 2020
"Contrast científic"
L'empresa assegura que aquest sistema fa la identificació en dècimes de segon i que les dades generades no s'emmagatzemen si no corresponen a cap de les persones condemnades que tenen a la base de dades.
Malgrat aquestes explicacions, tot plegat ha generat dubtes de com pot l'empresa complir la llei de protecció de dades. A les xarxes socials insisteix que són els cossos policials els qui s'encarreguen dels presumptes infractors:
Una vez el sistema ha detectado la infracción y se ha contrastado científicamente que se trata de esa persona, se notifica a las fuerzas y cuerpos de seguridad, responsables de hacer cumplir la medida en vigor adoptada por un juzgado. (3/4)
Mercadona (@Mercadona) July 2, 2020
Fonts jurídiques consultades pel 324.cat que volen conservar la seva confidencialitat creuen que la mesura no guarda proporcionalitat amb la finalitat perseguida i per tant excedeix els límits al dret de la privacitat dels consumidors de la cadena de supermercats.
Les mateixes fonts apunten que en aquest cas l'interès públic és molt dubtable, ja que es busca l'interès de l'entitat privada, no la del ciutadà, que en pocs casos es veurà beneficiat d'aquesta mesura. I hi veuen "molta desproporció i un fortísssim impacte en el dret a la privacitat de les persones físiques".
Quina base de dades?
A la memòria de l'any 2019 l'empresa no ofereix dades de quines pèrdues té a causa dels robatoris als seus establiments, ni tampoc quantes condemnes fermes amb allunyament per ordre judicial hi ha contra persones que ho hagin fet.
Tampoc no queden clares les característiques de la base de dades d'imatges sobre la qual funciona el sistema de reconeixement facial: si són fotografies d'expedients judicials o policials, o bé imatges de la mateixa Mercadona.
Un altre ús possible d'aquest sistema és detectar l'entrada de persones amb ordre d'allunyament judicial, per motius de violència masclista o similar, d'alguna de les treballadores o treballadors de l'establiment en qüestió.
Tecnologia lligada al Mossad
Segons han informat diferents mitjans, Mercadona ha comprat el programari de reconeixement facial a l'empresa israeliana AnyVision, fundada i dirigida per antics membres de la direcció del Mossad, els serveis secrets d'Israel.
Recentment Microsoft ha deixat l'accionariat d'aquesta empresa, per les sospites que fa servir la tecnologia per al control massiu de la població palestina de Cisjordània. Això va ser després que mitjans com l'NBC nord-americana revelessin tant l'ús a Cisjordània com la implicació de Microsoft.
Reconeixement facial amb mascareta posada?
Al marge dels dubtes entorn de la finalitat real d'aquest sistema i de l'empresa que l'ha proporcionat, alguns usuaris de xarxes socials s'han preguntat si servirà d'alguna cosa mentre sigui obligatòria la mascareta per entrar als supermercats:
Joder, Mercadona ya invierte más en i+d+i que el gobierno.
Pedro D. (@Pedrodanielpg) July 3, 2020
Aunque eso sí, probar esta tecnología de reconocimiento facial en un momento en el que todos tenemos que ir al Mercadona con la mitad de la cara tapada, lo mismo no es lo más inteligente... https://t.co/yMSheHX2fc

- ARXIVAT A:
- TecnologiaProtecció de dades