1 de cada 3 accidents de trànsit són amb senglars i cabirols: com intentar evitar-los
El 2022 hi va haver un 25,5% més d'accidents de trànsit amb animals que el 2021, i la tendència és a l'alça des de fa anys
Gairebé 1 de cada 3 accidents de trànsit registrats a Catalunya el 2022 van ser causats per la presència d'animals a les carreteres.
Són, en concret, 5.482 accidents causats per ungulats. D'aquests, gairebé el 80% són amb senglars; la resta, amb cabirols.
A Catalunya, el 2022 hi va haver un 25,5% més d'accidents de trànsit causats per animals ungulats que el 2021.
Respecte a cinc anys abans, la xifra creix molt més: els 4.243 accidents amb senglars del 2022 són gairebé el doble dels 2.332 registrats el 2017; i els 1.239 amb cabirols multipliquen gairebé per quatre els 317 d'aquell any.
La tendència d'aquesta mena de sinistres, per tant, sembla que és clarament a l'alça.
De fet, entre els nous senyals de trànsit que la DGT vol incloure en el Reglament General de Circulació n'hi ha un per alertar expressament de la presència de senglars.
Els accidents de trànsit relacionats amb animals van continuar creixent els anys 2020 i 2021, en plena pandèmia, malgrat que el total d'accidents de trànsit va baixar, segurament degut als confinaments i les restriccions.
La Noguera, comarca amb més sinistres
Cap de les 41 comarques, ni la Vall d'Aran, no se salven: durant el 2022 s'han registrat accidents amb senglars a totes 42 entitats territorials; i amb cabirols a 40 (totes, excepte el Barcelonès i el Garraf).
N'acumula més la Noguera, que en suma 344 (232 amb senglars i 112 amb cabirols), ben lluny del Barcelonès, on només s'han registrat 6 accidents, tots relacionats amb senglars.
Senglars a la tardor, cabirols a la primavera
El mes en què hi ha hagut més accidents amb senglars, amb diferència, és el novembre (783), seguit de l'octubre (569) i el desembre (551).
De la tardor a la primavera, el mes amb més accidents causats per cabirols és l'abril (248), seguit del maig (185).
Com evitar accidents amb animals
Des del RACC es posa l'accent en la necessitat de fer cas al senyal que alerta de la presència d'animals salvatges i reduir la velocitat.
I es remarca que a partir dels 100 km/h la col·lisió és inevitable.
Un senglar que es converteix en un rinoceront
Circular a velocitat baixa pot ser crucial per evitar un accident greu, perquè "la velocitat multiplica la força de l'impacte i el pes real de l'animal atropellat".
A tall d'exemple, el RACC explica que "quan un vehicle que circula a 60 km/h xoca contra un porc senglar, el pes d'aquest arriba a les 3,5 tones, com si fos un rinoceront". Si la velocitat del vehicle és més alta, l'efecte del xoc també.
Esquivar l'animal pot ser pitjor que xocar-hi
Malgrat tot, des del RACC no es recomana intentar esquivar l'animal si no s'és un conductor força experimentat, perquè "en intentar esquivar-lo el teu vehicle podria donar voltes de campana o xocar contra un altre element més perillós per a la teva seguretat".
- ARXIVAT A:
- TrànsitMedi ambient