10 hores esperant la grua: per què s'ha trigat tant a retirar el camió accidentat a l'AP-7
El que podria haver estat un accident sense gaires repercussions si s'hagués retirat el camió a la nit, quan s'ha produït, s'ha acabat convertint en un autèntic maldecap per als conductors
Gairebé onze hores. És el temps que s'ha trigat finalment a retirar el camió que s'ha accidentat aquest dimecres a la nit a l'AP-7, a Sant Cugat del Vallès, en un tram no només molt congestionat sinó també amb un alt risc d'accidents.
L'accident ha passat a dos quarts de dues de la matinada a l'altura de l'Hospital General de Catalunya, entre Rubí i Sant Cugat, quan un camió ha quedat entravessat a la mitjana de l'autopista.
El que podria haver estat un accident sense gaires repercussions si s'hagués retirat el camió de nit, s'ha acabat convertint en un autèntic maldecap per als conductors de l'AP-7 i la B-30.
La qüestió és per què la grua de gran tonatge ha trigat gairebé 10 hores a arribar i s'han acabat acumulant cues quilomètriques.
Sense servei de grua nocturna
La resposta és complexa. D'una banda, en aquest accident hi havia dues assegurances implicades. Una, la de la cabina, que no ha trobat cap empresa de grues que pogués fer aquest servei durant la nit. I la segona, la del remolc, que no podia actuar fins que la primera retirés la cabina.
D'altra banda, els contractes habituals de les asseguradores no preveuen un servei de guàrdia per actuar de pressa, en especial a les nits. El gerent de Grues Rubio Pubill, Joan Rubio, explica que no surt a compte econòmicament:
"Cap de les empreses podem tenir personal a la base de grues esperant que hi hagi algun accident o alguna avaria. Si el personal hi és, se l'ha de pagar, i et pots passar 5, 6 o 7 dies que no hi ha cap servei al vespre."
Pel president de l'Associació Catalana de Grues, Joan García Codina, "s'hauria de tenir un equip de guàrdia per al que pogués passar, però això té un cost".
Demanen a Trànsit o al Ministeri que n'assumeixin el cost
Els gruistes apel·len el Servei Català de Trànsit o el Ministeri a assumir el cost d'aquestes guàrdies, tal com feia abans Abertis. Trànsit diu que existeix un contracte per a la retirada urgent de cotxes a l'AP-7, però no de camions, ja que cap empresa es va presentar al concurs públic.
En canvi, hi ha empreses públiques -com Adif i Ferrocarrils- que sí que en tenen. "En el cas que hi hagi algun sinistre o un incident, truquen a aquesta empresa i la companyia té el contracte per anar a fer el rescat", detalla García Codina.
Una retirada complicada
Durant el matí hi ha arribat a haver més de 15 quilòmetres de cua, de Sant Cugat a Santa Perpètua, i també hi ha hagut retencions a la B-30 i a la C-58. L'accident ha tallat dos carrils centrals de l'autopista i un del lateral, fet que ha deixat oberts només 2 carrils dels 5 que hi ha en sentit sud.
Cap a quarts d'onze ha arribat la grua i una estona més tard han pogut apartar la cabina del camió, que obstruïa part del lateral.
Un cop ha fet les seves tasques, la grua s'ha trobat que no podia fer la volta i ha hagut de fer marxa enrere per sortir de la via. Això ha obligat els Mossos d'Esquadra a tallar un altre tram.
Quan s'ha pogut retirar, el remolc ha estat acoblat a una nova cabina, que ha iniciat un nou rumb cap a dos quarts d'una.
- ARXIVAT A:
- TrànsitMobilitatAP-7Autopistes