L'impacte de 100 dies de vaga de guionistes a Hollywood: pèrdues i acomiadaments
Durant l'última vaga de guionistes es van perdre gairebé 2.000 milions d'euros, però es calcula que en aquesta vaga les pèrdues seran més grans
La vaga de guionistes de Hollywood arriba aquest dimecres als 100 dies. Més de tres mesos d'aturada que, encara sense dades concloents, podrien deixar milers de milions de pèrdues. I al mateix temps, sense cap mena d'acord amb la patronal a la vista.
De fet, fa una setmana els guionistes i les productores es van trobar en una reunió que va empitjorar encara més la relació. Tot plegat en un moment de canvis per a la indústria: les plataformes tenen més força que mai i ja ha arribat a Hollywood la intel·ligència artificial.
L'última vaga de guionistes va acabar a principis del 2008 i va durar 93 dies. En aquell moment es van estimar unes pèrdues de gairebé 2.000 milions d'euros i 37.700 llocs de treball, però aquesta vegada la xifra podria ser encara pitjor per a Hollywood i assemblar-se més a les pèrdues per la pandèmia, que van arribar als 5.000 milions d'euros.
No només els guionistes de cinema i televisió estan en vaga, a mitjans de juliol els actors també s'hi van afegir i van multiplicar la incidència de la vaga: mentre el Sindicat de Guionistes representa 11.000 persones, el Sindicat d'Actors i Actrius en representa 160.000.
"Pitjor que la pandèmia"
Més enllà dels grans estudis cinematogràfics i les grans productores, Hollywood és un gran conglomerat d'empreses immobiliàries i de qualsevol mena de servei per a les productores i els seus treballadors. Les dades oscil·len, però algunes fonts xifres amb més de 90.000 el nombre d'empreses instal·lades a la Meca del cinema que dona feina a 2,5 milions de persones.
Per això, les vagues tenen incidència en una enorme teranyina i alguns empresaris ja ho qualifiquen de "pitjor que la pandèmia" quan, expliquen, anaven tots a l'una i van rebre fins i tot ajudes per mantenir el negoci.
Mentre els vaguistes comencen a notar les conseqüències de la vaga, tenen el suport dels sindicats per ajudar-los econòmicament o d'altres iniciatives, com els donatius d'alguns actors de renom, per tirar endavant. Les petites empreses no tenen aquest suport, algunes ja han tancat i d'altres estan pensant a fer-ho.
"Estem en mode de supervivència", explica Adrianna Cruz-Ocampo, la propietària d'un negoci de marcs U-Frame-It ubicat al barri de North Hollywood de Los Angeles, una de les zones afectades per l'aturada.
Els acomiadaments han començat en degoteig. A la botiga on venen objectes per a l'escenografia Pam Elyea, que ha donat vida a escenaris de pel·lícules com "La la land" o "Oppenheimer", han hagut d'acomiadar la meitat del personal.
Estalviar en electricitat, retallar personal o intentar diversificar la clientela no ha estat suficient per a molts. Alguns lloguers a la zona poden arribar a valdre més de 40.000 euros mensuals, mentre que els negocis només ingressen un 15% del que acostumaven a ingressar.
Encara que actualment el sindicat d'actors i actrius, SAG-AFTRA, ha permès tirar endavant projectes independents que no estiguin vinculats a la patronal de productores AMPTP, això no arriba a sufragar els danys econòmics col·laterals de la vaga.
Què demanen els vaguistes?
Les demandes dels actors i els guionistes són molt semblants. Demanen millores salarials adaptades a les noves condicions de la indústria, reclamen especialment el pagament dels anomenats drets residuals. És a dir, les compensacions econòmiques que reben cada vegada que alguna de les seves obres torna a reproduir-se a través de l'streaming.
Al mateix temps, també demanen garanties davant l'avenç de la intel·ligència artificial. Als actors els preocupa que les seves imatges digitals s'utilitzin sense el seu permís o la compensació adequada.
La vaga de guionistes es va apropant a la més llarga de la història, que va durar 158 dies l'any 1988. Queda encara més lluny el rècord d'una vaga de guionistes i actors a la vegada: va durar tres mesos i va ser l'any 1980.
- ARXIVAT A:
- Estats Units