1.200 milions, l'impacte econòmic previst d'una Copa Amèrica que omple Barcelona de superiots
La primera competició nàutica del món omple els hotels de la capital catalana, però també les marines del port amb centenars de iots de luxe que volen seguir les regates des de primera fila
Òscar Armengol
Periodista de la secció d'Economia de TV3
La 37a Copa Amèrica generarà un impacte econòmic de 1.239 milions d'euros, segons un estudi de la Universitat Pompeu Fabra. La competició nàutica més important del món, que ha començat aquest dijous i durarà dos mesos, es preveu que porti 2,5 milions de visitants a Barcelona, cosa que ja es comença a notar en els hotels i les marines del port.
Allà és on atraquen els iots de luxe, que permeten als seus propietaris no només allotjar-s'hi, sinó també desplaçar-se fins al mar per poder seguir la cursa des de les zones habilitades al voltant del camp de regates. La més pròxima al centre és la Marina Port Vell, que espera rebre 110 superiots d'aquí fins a finals d'octubre.
Plena ocupació a les marines
De moment, en aquesta marina l'ocupació és del 50%, però a mitjans de setembre ja estarà plena. Això vol dir que, en un dia, hi poden coincidir 3.500 persones, entre propietaris, convidats i tripulació, cosa que ha obligat a reforçar la plantilla: de 35 a 120 persones.
"Ens hem multiplicat per tres a nivell de personal", explica Marta Tuñí, directora de Màrqueting de Marina Port Vell Barcelona. "Hem reforçat tots els departaments: els mariners, el restaurant, l'equip d'oficines... Tot per donar servei al volum de clients que tindrem. I, per tant, l'impacte per a nosaltres és enorme", afegeix.
Superiots de 100 metres d'eslora
La instal·lació, que va ser designada marina de superiots preferent per l'organització de la Copa Amèrica, acollirà aquests dies embarcacions d'entre 40 i 50 metres d'eslora de mitjana, una mica més petites de l'habitual. Però també s'hi veuen vaixells més grans; algun, per exemple, d'un centenar de metres.
Els propietaris d'aquestes mansions flotants, la majoria seguidors d'alguns dels equips participants, sobretot britànics, però també francesos o italians, són reticents a fer declaracions. Però Oscar Jackson, capità d'un veler britànic de propietari nord-americà, explica que el fet que la cursa torni a Europa afavoreix el desplaçament d'aficionats:
"Estava bé quan es feia a Nova Zelanda, però la diferència horària ho complicava, i veure-ho físicament també era difícil per a molta gent. Està molt bé que ara sigui més accessible i obert a més gent."
Alta ocupació hotelera
Els hotels també s'omplen: ara estan al 87 % d'ocupació, segons el Gremi d'Hotels de Barcelona. És un nivell similar al de l'any passat, però lleugerament per sota de l'estiu del 2019, l'últim abans de la pandèmia.
Però l'impacte va més enllà de la capital, segons reflecteix l'estudi de la UPF, encarregat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica. De fet, els més de 1.200 milions d'euros són l'impacte econòmic total per a Catalunya.
Els visitants s'hi estan més dies
Albert Vilumara, director corporatiu de la 37a Copa Amèrica, explica que els visitants "fan estades més llargues que la mitjana, estem parlant d'uns cinc dies". I apunta també que "solen aprofitar per gaudir de les regates 2 o 3 dies i la resta els dediquen a altres visites. De fet, sabem que hi ha interès en altres destinacions de tot el territori".
A més, el fet que sigui una competició llarga, de 70 dies, farà que l'afluència de turistes vagi augmentant de manera gradual i que la procedència variï en funció de quins equips acabin disputant les semifinals i la final. Segons l'informe, l'esdeveniment suposarà la creació de gairebé 19.000 llocs de treball.
- ARXIVAT A:
- Vela - Copa Amèrica