El govern reclama el traspàs "urgent i integral" de Rodalies (ACN/Albert Segura)

2,2 incidències greus al dia a Rodalies: el govern en reclama el traspàs en plena negociació

La Generalitat denuncia que aquestes incidències van causar retards en 22.500 trens l'any passat i Renfe assegura que suposen només el 7,5% dels serveis
Redacció Actualitzat
TEMA:
Rodalies

El mateix dia que Felip VI ha designat Pedro Sánchez candidat a la investidura, el govern ha reiterat l'exigència del "traspàs urgent i integral" del servei de Rodalies a la Generalitat. En roda de premsa després del Consell Executiu, la portaveu, Patrícia Plaja, a més, ha volgut deixar clar que "aquesta és una de les carpetes que cal abordar per a aquesta investidura".

"El govern espanyol no està gestionant com pertoca el servei de Rodalies ni deixa que ho faci directament el govern de Catalunya, i això és un llast per als ciutadans i per a la nostra economia", ha denunciat Plaja.


831 incidències greus el 2022

Ho ha fet en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, després de presentar un informe del Departament de Territori sobre Rodalies que recull 831 incidències greus durant el 2022 --dues cada dia--, que superen cadascuna els 100 minuts de retards.

Segons aquest informe, aquestes incidències van provocar retards en 22.500 trens. Per la seva part, Renfe ha volgut posar en context aquesta dada i assegura que aquests 22.500 retards suposen només el 7,5% del total de serveis.

Plaja també ha parlat de "menyspreu als usuaris afectats" i d'un "abandonament de competències" per part del govern espanyol, que ha convertit en "un malson diari el que hauria de ser un servei de referència".

La compareixença ha tingut lloc el mateix dia que, per segona jornada consecutiva, hi ha tornat a haver problemes a Rodalies i també a l'alta velocitat entre Madrid i Barcelona

Les incidències greus recollides van ser causades per avaries o bé en la infraestructura viària, que gestiona Adif, o bé en els trens, que gestiona Renfe.

Patrícia Plaja, portaveu del govern, durant la roda de premsa posterior al Consell Executiu (ACN/Bernat Vilaró)

Plaja, a més, ha denunciat la falta d'informació per part d'Adif i ha posat l'exemple de l'avaria de Gavà, que va alterar el servei durant tres setmanes i que Adif, d'entrada, va atribuir a un llamp inexistent. I ha remarcat que la causa real s'ha sabut al cap de cinc mesos i "sense que ningú hagi sortit a donar la cara".

També s'ha referit al descarrilament d'un Talgo a l'estació de Vilanova i la Geltrú, que va afectar sis línies de Rodalies.

En total, segons l'informe, durant l'any passat aquestes incidències greus que van afectar més de 22.500 trens van acumular gairebé 400.000 minuts de retard, que equivalen a 277 dies. Una acumulació de retards que s'hauria doblat des del 2011, quan van ser 200.000 minuts.

L'informe també recull dades del 2023, de gener a agost, segons les quals en els primers 243 dies de l'any només n'hi ha hagut 44 sense incidències.

Al juliol i a l'agost, a més, se'n van registrar 62, que són gairebé una cada dos dies.

Plaja també ha denunciat, a part de les incidències, la mala comunicació de Renfe als usuaris, que "no arriba a temps ni amb prou transparència".


Renfe respon: el 92,5% dels trens són puntuals

Per la seva banda, el Ministeri de Transports ha respost a la denúncia de la Generalitat amb un comunicat conjunt amb Adif i Renfe en què defensen que cal posar en context aquests retards i incidències. 

Asseguren que els retards de més de 22.500 trens suposen només un 7,5% dels serveis. O, cosa equivalent, el 92,5% dels trens van circular l'any passat amb "absoluta puntualitat". 

En la nota, el ministeri defensa que "s'està invertint més que mai a Catalunya" i subratlla que, "des del 2020, s'han executat 1.154 milions d'euros en inversions, la meitat del previst per al període 2020-25".

També posen en valor inversions com la compra de 101 nous trens per a Rodalies de Catalunya, el soterrament de Sant Feliu de Llobregat, les obres de desdoblament de l'R3 entre Parets i la Garriga o la remodelació de l'estació de Castelldefels, entre d'altres.

Pel que fa a la demanda, asseguren que de dilluns a divendres està en el 99,4% en relació al 2019 a causa del teletreball i que, en canvi, el cap de setmana ha augmentat un 20% gràcies als abonaments gratuïts

Amb tot, també fan autocrítica:

"Som conscients de les molèsties que causen les incidències i treballem per minimitzar-les." 

 

 

 

ARXIVAT A:
Rodalies Investidura
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut