22 dies després del ciberatac, el Clínic encara treballa per normalitzar el servei
S'espera que aquesta setmana es pugui tornar a treballar amb tots els serveis al 100%
Les persones que han hagut d'anar a l'Hospital Clínic aquests dies encara noten els efectes del ciberatac del 5 de març. Han passat 22 dies, però el centre continua treballant per normalitzar tots els sistemes.
La majoria d'activitats de l'hospital ja estan normalitzades, però encara n'hi ha algunes que no estan arreglades del tot. Les que afecten més els usuaris són el gestor de cues de les sales d'espera i la recepta electrònica. Es preveu que aquesta setmana es tornin a engegar.
L'hospital calcula que el sistema funcionarà a un 40% aquest dilluns i durant la setmana s'arribarà al 100%.
Durant aquests dies s'ha avisat els pacients que no s'han pogut atendre i se'ls anirà contactant per reprogramar les extraccions que tenien previstes.
El sistema de volant de cites electròniques amb els pacients també ha de començar a funcionar com era habitual. S'hi afegirà un missatge que indica: "L'Hospital Clínic en cap cas us sol·licitarà per correu electrònic informació de les vostres claus d'accés."
Què ha passat amb les dades?
El govern assegura que no ha pagat els 4,5 milions d'euros que els van demanar els cibercriminals per recuperar el sistema. El dubte és ara on poden anar a parar les dades robades. El cap de la Comissaria General d'Investigació Criminal dels Mossos d'Esquadra, Ramon Chacon, va reconèixer poc després de l'atac que la probabilitat que les dades es publiquin és "elevada".
Els Mossos fa dies que fan ciberpatrullatge per intentar trobar les dades abans que es publiquin o es venguin i que en cas que s'acabin filtrant, eliminar-les ràpidament.
També investiguen per identificar els responsables de l'atac, detenir-los i portar-los davant de la justícia tot i que ha reconegut que són atacs molt complexos i que els delinqüents es traslladen de país en país.
L'hospital no demanarà dades a pacients
L'Agència de Ciberseguretat de Catalunya recorda que l'hospital no ha perdut cap dada i, per tant, no trucarà ni enviarà missatges a pacients per recuperar-les. Així, ha alertat, si algú rep alguna comunicació en què es demanen dades amb l'excusa de l'atac, serà falsa.
També ha avisat la ciutadania que algunes de les dades que s'han robat poden ser "de tipus personal" i que han d'estar alerta de possibles missatges que demanen diners a través de situacions fictícies.
L'Agència recomana fer les comprovacions oportunes sobre l'autenticitat de qualsevol mena de missatge abans de donar diners o dades personals.
Precisament aquests dies, els Mossos han fet una alerta per una estafa que demana diners per un fill amb problemes.
- ARXIVAT A:
- CiberdelicteSalutHospital Clínic