25% de castellà: Cambray diu que protegirà les direccions dels centres sense explicar com
El conseller d'Educació diu que és "molt probable" que enviï una instrucció a escoles i instituts sobre la sentència, però no aclareix quin contingut tindrà
El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha dit aquest dijous que, davant l'exigència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, el TSJC, que es compleixi ja la sentència del 25% de castellà a les escoles, la seva prioritat és "protegir les direccions dels centres".
Ho ha dit al programa "Els Matins" de TV3, però no ha aclarit com ho pensa fer, ni tampoc com serà el recurs al TSJC, que ha de presentar com a màxim dimarts que ve:
"El que estem fent ara és analitzar la situació, estem parlant amb tothom, avui ens reunim amb el president (de la Generalitat) i amb la junta permanent de directors per compartir en quin moment ens trobem. Demà també ens reunim amb el president i amb Som Escola."
"Ara el que fem és escoltar tothom, i a partir d'aquí la màxima prioritat d'aquest conseller és protegir les nostres direccions. El que hem d'evitar és que el TSJC s'adreci a les direccions."
Gonzàlez-Cambray ha reiterat els arguments que va utilitzar aquest dilluns quan va anunciar que hi presentaria recurs, i no ha concretat què pensa fer abans del 30 de maig, termini establert pel TSJC per haver complert la sentència.
És "molt probable" que enviï una instrucció als centres
Ha admès, però, que possiblement enviarà una instrucció als centres amb indicacions sobre què fer sobre aquesta sentència, però no ha concretat quin contingut pot tenir:
"És molt probable que acabem enviant aquesta instrucció si aquesta és la millor decisió per protegir les direccions dels nostres centres educatius."
El conseller, que s'enfronta a una possible inhabilitació si no dona compliment a la sentència, també ha insistit que no vol que es redueixi l'ús del català als centres educatius, sinó que s'incrementi:
"Als centres educatius els propers cursos hem de tenir més català que el que tenim ara, perquè els projectes lingüístics dels centres s'han de complir i han de passar a dins de les aules, i un mestre o un professor no pot triar, no ha de triar la llengua amb què fa la classe."
El cert és que els estudis disponibles mostren que a l'àrea metropolitana de Barcelona entre el 25% i el 30% de les classes a secundària ja es fan en castellà, és a dir, per sobre del que obliga la sentència del TSJC.
Quan s'haurà d'executar la sentència?
El recurs d'Educació al TSJC pot incloure aquestes dades, i també la petició d'aclariments de com aplicar la sentència quan falta poc més d'un mes per acabar el curs, amb les dificultats que això comporta.
Si el tribunal admet aquests arguments, la conselleria podria guanyar uns mesos de temps, almenys fins a principis del curs que ve, al setembre.
És el que creu l'exconsellera d'Ensenyament Irene Rigau. Entrevistada aquest dimecres al programa "Més324", s'ha mostrat convençuda que ara ja no hi ha marge per evitar que s'acabi executant:
"S'hi ha de presentar recurs, però és una sentència que si no es fa més que recórrer-la, s'acabarà executant, té un recorregut claríssim. Ara el que preocupa és què passarà el curs que ve, pensar que això s'acabarà la setmana que ve és no conèixer el sistema."
La negociació amb els sindicats
Precisament l'altre front principal que té obert Educació és l'inici de curs, amb les negociacions amb els sindicats encallades per l'avançament del començament de les classes, entre altres assumptes.
En l'entrevista, el conseller ha assegurat que els sindicats han fet 14 demandes i que el curs que ve ja se n'implantaran 7, i s'ha compromès a aplicar la resta durant la legislatura:
"Hem fet fins a 5 propostes d'acord als sindicats i des del mes de febrer ens hem trobat la cadira buida. El que demanem és que vinguin a parlar perquè estem convençuts que hi pot haver un acord."
Gonzàlez-Cambray ha assegurat que no s'ha plantejat dimitir, tal com li han reclamat els sindicats de docents, i ha assegurat que se sent amb força per continuar.
- ARXIVAT A:
- Educació Immersió lingüística