4 de cada 10 dones pateixen assetjament mentre es desplacen de dia per Barcelona
- TEMA:
- Mobilitat
Quatre de cada 10 dones han patit algun tipus d'assetjament físic o verbal mentre es desplaçaven de dia per Barcelona. Un informe publicat pel RACC i l'asseguradora Zurich també revela que gairebé set de cada deu dones han canviat la manera de moure's per sentir-se més segures.
De fet, el mitjà de transport que es considera més insegur, pel 46% de dones i un 33% dels homes, és el metro a la nit.
La conclusió de l'estudi és que la majoria d'homes i dones consideren que cal ampliar les mesures de seguretat a la via pública i al transport públic.
L'estudi, que es titula "mobilitat des d'una perspectiva de gènere", demostra que la percepció de seguretat en els desplaçaments dins de Barcelona és diferent entre els homes i les dones.
L'assetjament
Al carrer i als transports públics, les dones que declaren haver patit assetjament són més del doble que els homes, i en segons quines circumstàncies, fins i tot el triple. La situació canvia si és de nit o de dia.
De dia, el 40% de dones han patit una situació d'assetjament físic o verbal en els seus desplaçaments, mentre que és un 24% en homes. Un 38% de les dones ha admès haver-ne estat víctima quan anava a peu. En canvi, només el 12% dels homes s'hi han trobat. La diferència entre homes i dones també es triplica al metro, on el 37% de les dones diuen haver patit assetjament i els homes només un 13%.
De nit, gairebé la meitat de les dones que es desplacen a peu, un 45% han patit algun tipus d'assetjament, pràcticament el triple que els homes, un 16%. Al metro, el 36% de dones n'han patit, el doble que els homes, un 15%. La diferència es triplica al tramvia, que el 33 % de les dones diuen haver estat assetjades i només un 10% dels homes.
Curiosament, en taxi, un 8% de les dones diuen haver patit algun assetjament de nit, mentre que, de dia, el percentatge és 0.
Seguretat: canvi d'hàbits
El 68% de les dones admet haver canviat els seus hàbits de mobilitat per raons de seguretat, mentre que només el 37% dels homes ho fan:
- 9 de cada 10 dones, un 89%, procura anar acompanyada de nit, enfront del 55% dels homes.
- Gairebé la meitat, un 47%, parla per telèfon per sentir-se més segura, un recurs que només fan servir 1 de cada 10 homes.
- La majoria de dones, el 95%, opta per caminar per carrers, amb gent i establiments oberts, o il·luminats, un 97%. El 78% i el 86%, respectivament, dels homes ho fa.
- Un 26% de dones i els 15% d'homes caminen ràpid, vigilen les persones del seu voltant o informen un amic o familiar dels desplaçaments.
Pel 56% de les dones, la seguretat personal és un dels factors que més influeix a l'hora de decidir com i amb quin transport es desplacen, mentre que pels homes els afecta en un 29%.
Transports segurs i insegurs
Malgrat que les dones utilitzen el transport públic més que els homes, que van més en vehicle privat, les dones, un 62%, es desplacen més a peu durant el dia que els homes; ho fan un 35%. Però, durant la nit, les dones prefereixen anar en cotxe o en moto en el 40% dels casos, quan de dia només ho fan un 28%.
El cotxe es considera el transport més segur, tant de dia com de nit, tant per a homes (77%) com per a dones (81%).
El taxi es percep com el transport públic més segur, tot i que per les dones la percepció de seguretat baixa durant la nit, en favor del cotxe i la moto.
El metro però, es considera el transport més insegur especialment de nit, gairebé per la meitat de les dones, un 46%, i pel 31% dels homes.
També desplaçar-se a peu o en tramvia son, pel 37% i el 33% de les dones respectivament, formes insegures de mobilitat. Per la seva banda, els homes assenyalen els vehicles de mobilitat personal, VMP, i el tren com els més insegurs per moure's de nit.
Robatoris i furts
De fet les dones tenen més incidents que els homes. Un 52% de les dones han patit un robatori, furt o assetjament en el seus desplaçaments per la ciutat, davant del 41% dels homes. Aquests delictes es donen amb més freqüència durant el dia, tot i que de nit es fan menys desplaçaments i es prenen més precaucions.
A una de cada 4 dones li han robat al metro, mentre que un 15% han estat homes. També anant a peu, al 17% de les dones i al 13% dels homes els han robat. En l'ús del vehicle privat, és en bicicleta o VPM quan els ciutadans són més víctimes de robatoris, el 12% de les dones i el 10% dels homes.
Millorar la seguretat
L'estudi, basat en l'enquesta a 1.500 persones i 17.000 observacions, analitza la seguretat en la mobilitat de la ciutat segons el gènere i l'hora del dia, en transports públics i privats. L'objectiu és fer propostes que ajudin les administracions públiques i els operadors del transport a millorar la seguretat i afavorir l'ús del transport públic.
Entre les recomanacions destaca, en general, millorar la il·luminació dels espais, una participació de les dones en la planificació i disseny dels plans de seguretat, així com l'ús de les tecnologies, com aplicacions per a la seguretat (càmeres, identificació...), botó de SOS, o per reduir temps en les parades.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat Assetjament sexual Transport públic Seguretat