Barcelona

4 de cada 10 motos, fora de joc a Barcelona a partir del gener per contaminar massa

Les associacions de motoristes critiquen la mesura i defensen que les motos són part de la solució perquè contaminen menys, afirmació que neguen els científics

RedaccióActualitzat

A partir de l'1 de gener, 4 de cada 10 de les motos matricualdes a Barcelona no podran circular per la ciutat. De dilluns a divendres, i de 7.00 a 20.00 del vespre, hauran de quedar-se estacionades. Contaminen massa, segons la nova normativa de l'Ajuntament.

En total hi ha 125.000 motocicletes censades a Barcelona anteriors al 2003, és a dir, el 40%, segons dades de la DGT. Per saber si una motocicleta podrà circular o no es pot consultar a la web de Qualitat de l'Aire introduint-hi la matrícula.

Les restriccions de trànsit permanent per la Zona d'Altes Emissions (ZAE), que afectarà pràcticament tota la ciutat a partir del 2020, ha agafat desprevinguts molts motoristes. La mesura fa més d'un any que es va anunciar, però ara només queden tres mesos perquè trobin una alternativa a aquest vehicle.


L'Ajuntament no contempla mesures excepcionals

Els motoristes demanen una moratòria que l'Ajuntament ja ha dit que no està prevista per aquests vehicles, a diferència de la que sí que es farà amb vehicles professionals (furgonetes, autobusos, autocars i camions). El consistori assegura que no es contempla cap mesura d'excepció per a les motocicletes.

 

Les associacions de motoristes demanen una moratòria que l'Ajuntament nega


Un motorista alerta que serà un problema perquè afecta molta gent:

"Em sembla una bestiesa perquè molts usuaris hauran de tirar la moto. Hi ha quantitat de motos que estan matriculades abans del 2003. Són moltíssimes."


Les motos contaminen menys que els cotxes?

Les associacions de motoristes han posat al crit al cel perquè se senten criminalitzats i asseguren que les motos pacifiquen el trànsit i contaminen menys que els cotxes. Victor Carrera, de l'Associació Mútua Motera, defensa l'ús de la moto per Barcelona:

"L'Ajuntament és molt antivehicle, tant cotxe com moto. La moto està dintre de la qüestió però és una solució del problema, tant per la contaminació, com pel trànsit, com pel temps estalviat, com per l'aparcament."

 


Les normatives sobre emissions, més laxes

L'opinió de Carrera topa frontalment amb alguns experts que neguen que les motos contaminen menys perquè responien a normatives més laxes que les actuals, tal com defensa Xavier Querol, investigador del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC):

"Les motos, la major part, tenen unes emissions que són considerablement elevades, més gran en el cas de l'òxid de nitrogen que un cotxe de benzina."


"Qui té una moto del 2003 és perquè no en pot comprar una del 2020"

Barcelona és la ciutat líder en venda de motos a Espanya. L'any passat, els barcelonins en van comprar més de 33.000, el 80% de totes les motos venudes a Catalunya.

Comprar-ne una de nova podria ser una alternativa, però els motoristes es queixen que si no tenen una moto més nova és perquè no la poden pagar: "Qui té una moto del 2003 no la té per gust, la té perquè no se'n pot comprar una del 2020", assegura un ciutadà.

Joan Blancafort, secretari general del Gremi Motor de Barcelona, manté que la nova normativa no és una oportunitat per al sector:

"Qualsevol restricció a la mobilitat privada és evident que ens acaba perjudicant a la llarga. Per tant, nosaltres, les mesures adoptades per l'Ajuntament, creiem que es podrien haver enfocat d'una altra manera."

L'alternativa elèctrica és ara només un 7% de la venda del mercat de les motos. Altres alternatives seran viatjar en transport públic o circular amb un altre vehicle que sí que compleixi la normativa.

ARXIVAT A:
ZBE BarcelonaMobilitatContaminacióCrisi climàtica
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut