400 patinets trucats col·lapsen el dipòsit de Santa Coloma de Gramenet, que no sap què fer-ne
El dipòsit municipal de vehicles està ple de patinets confiscats que els propietaris no reclamen per no pagar la multa
Al dipòsit de vehicles de Santa Coloma de Gramenet ja no queda pràcticament espai per emmagatzemar tots els patinets elèctrics que decomissa la policia local. N'hi ha 396 i els seus propietaris se'n desentenen per no haver de pagar taxes per recuperar-los.
A més, en la majoria de casos són aparells fraudulents, que han estat manipulats per circular a velocitats molt superiors a la permesa.
L'Ajuntament té en el punt de mira aquestes pràctiques per garantir la bona convivència a la via pública entre els diferents tipus d'usuaris, però ara es troba amb una acumulació de patinets que col·lapsen el dipòsit municipal.
"És una bogeria", es lamenta l'alcaldessa, Mireia González, mentre el consistori treballa en una modificació de les ordenances que permeti traslladar els vehicles abandonats a les plantes de reciclatge.
Buit legal
Si la grua retira un cotxe al carrer a Santa Coloma de Gramenet, el propietari té dos mesos per recuperar-lo, previ pagament de la multa i les taxes de dipòsit corresponent. Si no ho fa, el vehicle se'n va a una planta de desballestament i reciclatge.
Amb els patinets elèctrics, però, hi ha un buit normatiu que impedeix fer-ho. Són una mena de vehicles relativament nous que no estan inclosos a les ordenances municipals. I fins que no es modifiquin, l'Ajuntament els ha d'anar acumulant al dipòsit de vehicles.
Aquest factor, combinat amb l'auge de patinets elèctrics trucats, fa que n'arribin sense parar al dipòsit; els últims, aquesta mateixa setmana. Els operaris de l'equipament ja treballen en l'ampliació de l'espai destinat als patinets, que ha arribat al màxim de capacitat.
L'alcaldessa de Santa Coloma, Mireia González, assegura que la persecució dels patinets trucats és una prioritat per a la policia local:
"Els patinets han transformat i facilitat la mobilitat, però ens hem d'assegurar que la convivència és bona amb la resta de ciutadans"
González explica que a Santa Coloma es fa "molta vida al carrer" i que els diferents usos de la via pública han de ser compatibles per garantir el benestar de la ciutadania. Per l'alcaldessa, això no és possible si hi ha vehicles que tripliquen la velocitat permesa i, a més, ho fan en entorns de prioritat per als vianants.
Patinets a més de 100 km/h
En els últims dies, la policia local de Santa Coloma ha interceptat vehicles amb trucatges "creatius" que feien que el patinet arribés a puntes de velocitat de 70 km/h, quan la velocitat màxima és de 25 km/h.
A l'abril se'n va interceptar un altre que podia arribar fins als 111 km/h i a principis d'aquest mes, un conductor de patinet elèctric --també manipulat-- va perdre el control del vehicle i va morir quan circulava a gran velocitat pel municipi.
Si de patinets manipulats confiscats n'hi ha 400, diu González, d'infraccions de circulació n'hi ha "moltes més". Segons l'alcaldessa, es falta molta conscienciació i pedagogia sobre l'ús d'aquesta mena de vehicles per poder-ne fer un ús responsable a les ciutats.
Per tot plegat, l'alcaldessa considera imprescindible que es redacti una ordenança de mobilitat d'abast metropolità que reguli com ha de ser l'ús dels vehicles de mobilitat personal en ciutats com Santa Coloma, Badalona o Sant Adrià de Besòs, i amb l'objectiu d'unificar criteris.
"Ens hem de posar d'acord per regular-ho en paral·lel".
Sense ordenances que recullin aquesta casuística, l'Ajuntament només pot sancionar els vehicles que se salten el codi de circulació.