La burocràcia complica la gestió de les pimes
La digitalització completa dels tràmits administratius és una de les peticions de Pimec per evitar cues i pèrdua de temps (iStock/andrei_r)

41 hores al mes fent gestions: pimes denuncien que la burocràcia els fa perdre competitivitat

Segons un estudi de la patronal Pimec, l'excés de paperassa i la lentitud en els tràmits administratius dificulten el dia a dia de les empreses i les fa menys competitives

Enllaç a altres textos de l'autor

Maite Curto

Periodista d'Economia de Catalunya Ràdio

Actualitzat

L'estudi que Pimec ha fet a 700 empreses sobre burocràcia i competitivitat empresarial quantifica l'impacte dels tràmits administratius sobre les petites i mitjanes empreses. Una de les conclusions de l'informe és que han de dedicar 41,1 hores al mes a fer gestions, una xifra que equival a la jornada laboral completa durant una setmana.

Una altra dada reveladora és que el 70% de la documentació requerida en els tràmits ja és en mans de l'administració, que, a més, triga de mitjana 136 dies a respondre quan el termini legal establert és de 90.

Simplificar l'administració

La patronal conclou que tot plegat resta competitivitat a l'economia i que les promeses de simplificació administrativa no es compleixen, tal com assegura el president de Pimec, Antoni Cañete: "És com el dia de la marmota. Cada vegada que hi ha un procés electoral ens tornem a trobar en els programes la desburocratització i la finestreta única, però som on érem fa molt temps. I la burocràcia ens està fent minvar de manera molt clara".

 

Cañete demana a la Generalitat que actuï i no es perdi en dinàmiques d'anàlisi, fent referència a la comissió d'experts del govern que ha de reformar l'administració pública: "Podem fer tots els grups d'experts i totes les anàlisis que vulguem, així portem molt de temps".

 "Tot el que sigui analitzar està molt bé, però hi ha coses molt senzilles que, prenent decisions, les podem fer demà."

La dificultat de portar la normativa al dia

L'estudi de Pimec assenyala que més d'un 80% dels enquestats tenen problemes per estar al dia de tota la normativa i més de la meitat consideren que els tràmits administratius afecten de manera important o molt important la seva activitat.

Sobre la coordinació entre administracions, un 70% de les empreses asseguren que van requerir la intervenció de diferents actors (governs, departaments i fins i tot organismes dins de la mateixa administració) a l'hora de fer tràmits.

Un 54% de les empreses consultades consideren que els retards administratius han perjudicat la capacitat d'innovar o de llançar nous productes al mercat; i un 7,9% afirma que directament els han impedit introduir novetats.

Una persona treballa amb un ordinador
La duplicitat de la documentació i la quantitat o la complexitat de les normatives són queixes freqüents entre les pimes (Pixabay)

Preguntats pels principals problemes que tenen quan es parla de càrrega administrativa, els empresaris assenyalen la falta d'agilitat en la gestió (63,7%), la quantitat de normativa (57,4%), la complexitat de la normativa en si (50,8%), el temps d'espera de les tramitacions (43%), la necessitat de presentar documentació redundant (29,3%) i la duplicitat de tràmits entre administracions (24,3%).

Segons Pimec, les dades s'agreugen en el cas de municipis rurals o en les empreses més petites.

Catalunya regula el doble

En la presentació de l'estudi, el president de l'Observatori de la Pime, Oriol Amat, ha apuntat que Catalunya publica anualment gairebé el doble de normes (905) que la resta de comunitats autònomes (498).

"Els Estats Units innoven, la Xina fabrica, Europa regula, Espanya ho complica i Catalunya encara ho complica més."

I entre les recomanacions per millorar l'eficàcia de les diferents administracions, que també se'n fan, Amat aposta per revisar contínuament la qualitat de la regulació, per reforçar i consolidar la finestreta única empresarial i per fer una transformació digital completa de l'administració.

També considera vital que s'eviti la paperassa redundant: "Una vegada i prou. És a dir, que, quan un paper es presenta a una administració pública, que aquell paper quedi documentat i registrat i no s'hagi de tornar a presentar".

Amat assenyala altres aspectes que cal millorar: "El Parlament aprova moltes lleis que no porten una memòria econòmica que després, quan s'ha d'aplicar la llei, no hi ha els recursos econòmics per portar-la a terme".

I demana que es generalitzin els informes d'idoneïtat tècnica i les declaracions responsables.

Una mostra de l'impacte de la burocràcia en les empreses és el cas de Pintaluba, una empresa familiar del Baix Camp dedicada als productes fitosanitaris, que va demanar una llicència d'activitat. Quan l'hi va arribar, al cap de tres anys de presentar la sol·licitud, ja no tenia els recursos necessaris per posar en marxa el projecte. Pel president de Pimec, és un cas que exemplifica l'abast del problema: "Alguna cosa no estem fent bé".

Anar al contingut