4.571 estudiants a l'ESO i només 47 al batxillerat: alumnes amb discapacitats intel·lectuals demanen més cursos adaptats

A Catalunya, hi ha 57 centres que ofereixen cursos formatius específics a joves amb discapacitat intel·lectual, però alumnes i professors ho troben poc

Aquest article està traduït pel projecte Fàcilment

Tot i que han crescut el nombre d'escoles

amb estudis adaptats,

alumnat i professorat troben a faltar

més varietat d'estudi

per no posar límits a les seves carreres professionals.

 

A les escoles, com més s'avança els cursos,

menys alumnes amb discapacitat intel·lectual hi ha.

Al curs 2021-2022, hi havia més de 4 mil persones

amb discapacitat intel·lectual estudiant a l'ESO .

Però, quan els estudis ja no són obligatoris,

n'hi ha moltes menys.

 

 

Al batxillerat, només hi ha 47 alumnes

amb discapacitat intel·lectual en tot Catalunya.

Al cicles de formació professional, n'hi ha 159,

la majoria estudien cicles formatius de grau mitjà

i la resta un cicle de grau formatiu superior.

 

Cicles de dos anys

Els cicles de grau mitjà duren 2 anys

i es fan després de l'institut.

Ensenyen coneixements bàsics

i opcions per treballar en el futur.

 

Els cicles de grau superior

ensenyen coneixements més especialitzats

i donen accés a la universitat

i a feines amb més responsabilitats.

 

En aquest curs, en moltes universitats,

no hi ha cap alumne amb discapacitat intel·lectual.

Només hi ha quatre estudiants amb discapacitat

intel·lectual a la Universitat de Vic.

El registre que fa el Consell Interuniversitari de Catalunya

per comptar quants estudiants amb discapacitat

hi ha en les universitats catalanes,

no inclou la categoria de la discapacitat intel·lectual.

 

No tenir l'ESO tot i merèixer-lo

A l'Escola Vida Montserrat de l'associació acidH,

hi estudien alumnes d'entre 12 i 20 anys

amb intel·ligència límit o discapacitat intel·lectual.

 

Un cop acaben l'ESO,

l'alumnat pot continuar estudiant al centre,

fent batxillerat o un cicle de grau mitjà.

 

La majoria d'estudis de grau mitjà i superior

no estan adaptats per a les persones amb discapacitat intel·lectual.

Com que els estudis no estan adaptats,

a l'Escola Vida Montserrat dubten

si poden tenir el títol de l'ESO.

 

La directora Judith Reig diu:

"Hi ha alumnes que es mereixen el títol d'ESO,

però com que considerem que no podran estudiar

en un cicle formatiu que no estigui adaptat,

els hem de suspendre

perquè no volem tancar les portes del seu futur",

I això crea una "frustració absoluta".

 

"De què m'ha servit esforçar-me durant tot aquest temps?",

li pregunten alguns alumnes que,

tot i graduar-se, no poden tenir el títol d'ESO.

 

57 escoles ofereixen cursos formatius específics

La majoria d'alumnes amb discapacitat intel·lectual

que continuen estudiant després de l'ESO

fan un curs formatiu específic.

 

 

Són cursos de 4 anys,

com un cicle formatiu de grau mitjà,

i estan adaptats per a persones amb discapacitat intel·lectual.

 

En l'últim curs, els alumnes fan pràctiques en una empresa.

 

 

La Núria Elisabeth Romero Rodríguez

està al quart curs d'Auxiliar en atenció al públic i vendes,

i fa pràctiques en una botiga.

 

Les seves tasques són:

  • Atendre els clients
  • Ordenar la roba per talles

 

o els aliments segons la data de caducitat

  • Portar el control dels productes que arriben al magatzem.


La Núria explica que:

"És una experiència que m'agrada molt

i em sento molt feliç."

 

El 2017 només hi havia 8 escoles

que oferien cursos formatius específics.

Ara en són 57 i la majoria són instituts públics.

Ofereixen quatre especialitats:

 

  1. Auxiliar en cura d'animals i espais verds
     
  2. Auxiliar en atenció al públic i vendes
     
  3. Auxiliar en manteniment de recintes esportius
     
  4. Auxiliar en serveis de restaurants, bars i càterings


La Mercè Chacón, que és la directora general

de Formació Professional

i Ensenyaments de Règim Especial del Departament d'Educació,

considera que aquesta distribució està

"equilibrada per territoris i s'ha fet d'acord

amb les necessitats del mercat laboral".

 

Això vol dir que es considera que

amb les places i formacions que hi ha

són suficients per cobrir els llocs de feina disponibles.

 

Mercè Chacón també diu que:

"Necessitem ajustar-nos a l'educació,

les necessitats de les feines disponibles

i als interessos dels joves,

perquè oferir massa opcions

també pot causar frustracions".

 

Una oferta adaptada "insuficient"

L'alumnat i el professorat demanen més places

i més varietat d'estudis adaptats,

perquè creuen que no hi ha prou opcions

per escollir amb els estudis que hi ha.

 

 

La Martina Altaba estudia l'últim curs de secundària

a l'Escola Vida Montserrat,

i es pregunta

"Si no t'agrada cap especialitat, què fas?".

"M'agradaria que hi hagués més opcions

perquè tothom pugui estudiar el que li agradi",

demana la Martina.

 

La directora, Judith Reig, també lamenta que,

si hi ha més alumnes que volen entrar

a cursos de formació específica

tindran més opcions per entrar-hi

els joves de 16 o 17 anys.

 

Reig creu que aquest criteri perjudica els estudiants

que venen d'escoles d'educació especial

perquè l'ESO s'estudia en 6 cursos,

i això fa que siguin més grans que la resta,

és a dir, amb 18 anys o més.

 

El Departament d'Educació adaptarà més especialitats

El Departament d'Educació de la Generalitat

creu que les places i formacions que hi ha

són suficients per cobrir els llocs de feina disponibles.

Però assegura que estan treballant

per adaptar més formacions.

Una de les especialitzacions que volen fer és imatge i so.

ARXIVAT A:
Lectura Fàcil
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut