Continuen les afectacions a Rodalies, amb autobusos alternatius i més queixes dels usuaris
- TEMA:
- Rodalies
Continuen els maldecaps aquest dimecres per als usuaris de la línia R2 Sud de Rodalies, conseqüència de l'avaria que afecta el sistema de senyalització entre el Prat i Castelldefels, que es podria allargar entre tres i quatre setmanes.
S'ha reduït el nombre de trens que hi circulen i, per tant, ha calgut reprogramar-los tots. Aquest dimecres, això sí, s'ha passat de dos trens a tres trens per hora i sentit. Una freqüència que, segons Adif, es podria modificar per incrementar l'oferta si els tècnics d'Adif poden millorar la capacitat operativa.
A més, aquest matí, la situació de l'R2 Sud de Rodalies s'ha vist agreujada per una nova avaria, a la senyalització, entre les estacions de Sitges i Garraf. Tot i que segons Renfe ja s'ha pogut resoldre, ha sumat vint minuts addicionals de retard als combois del tram que va de Sant Vicenç de Calders a l'estació de França de Barcelona, on, des de dimarts, només circulen dos trens per hora i sentit amb parades a totes les estacions.
A la xarxa, els usuaris lamenten que les avaries siguin tan habituals, i també la manca d'informació:
Reforç de la mobilitat amb autobusos
Paral·lelament, la Generalitat ha reforçat aquest matí el seu servei d'autobusos Exprés.cat, amb fins a tres vehicles més que circulen des de Vilanova i la Geltrú i Sitges fins a Barcelona. A la tarda, fan el mateix recorregut, però en sentit contrari, sortint de la capital catalana.
A Barcelona, els Exprés.cat arriben a (i surten de) la Gran Via, a tocar de plaça Universitat (davant del número 588), i no a l'estació de Sants.
Les línies reforçades són l'Exprés.cat e15.1, des de Vilanova, i l'Exprés.cat 16, des de Sitges.
Aquest migdia, el Departament de Territori ja ha anunciat que demà augmentarà el reforç amb quatre autobusos més. Seran, per tant, set vehicles, que circularan a demanda des de Vilanova i des de Sitges a partir de les 6.30 del matí. I que faran el trajecte invers a partir de les 16.00.
A primera hora ja hi havia força usuaris a l'estació d'autobusos, que coneixien aquesta alternativa al tren i optaven pel transport per carretera. "Ahir vaig estar tres hores per arribar a Barcelona i avui no em puc permetre aquest luxe", explica la María José en declaracions a TV3, mentre espera per pujar a un autocar. A la mateixa cua, Marc Massana, explica: "Per no esperar una hora i escaig el tren, he pensat agafar el bus."
La Generalitat ja ha avançat que preveu cobrar a Renfe la factura d'aquest servei.
Per reforçar més les alternatives disponibles, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) també ha reforçat, des de dimarts, tres línies de Bus Metropolità que connecten Castelldefels, Gavà i Viladecans amb Barcelona. Són les E80, E86 i E95.
A més, ha anunciat que les reforçarà en funció de la demanda.
Més línies de tren afectades
La incidència també afecta la circulació a les línies R13, R14, R15, R16 i R17, cap al sud. En aquest cas, passa un tren per hora i sentit i, a més, fan parada a totes les estacions entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona.
Pel que fa a l'R11, tots els trens paren a les estacions compreses entre Granollers Centre i Barcelona. D'aquesta forma, es manté la freqüència de l'R2 Nord en aquest tram.
Aquest matí, passades les vuit, Adif informava de retards d'uns 25 minuts a totes aquestes línies.
S'han reforçat els equips d'informació en estacions i els equips operatius, per poder garantir, en la mesura del possible, la prestació del servei.
"Una de les pitjors incidències"
Des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana s'ha assegurat que s'estan "posant tots els mitjans tècnics i humans" per resoldre la incidència tan aviat com sigui possible.
En declaracions a "El Matí de Catalunya Ràdio", Xavier Flores, secretari general d'Infraestructures, ha demanat disculpes als usuaris i ha remarcat que l'avaria de dimarts "és una de les pitjors incidències que podem patir", perquè afecta la senyalització.
Ha explicat que la "mala sort" ha estat que la catenària ha caigut sobre el sistema de senyalització, i això ha afectat no només el quadre de comandaments, sinó altres instal·lacions. Si la caiguda de la catenària no hagués afectat res més, ha afegit, només hauria calgut reparar la catenària i l'avaria ja estaria resolta.
Pel que fa a la causa de la caiguda de la catenària, Flores ha parlat de "factor extern" -s'ha parlat d'un llamp-, perquè el cable que ha caigut estava en bon estat i no va caure per deteriorament, ha assegurat.
El govern convoca Renfe i Adif
Des del Parlament, Juli Fernández, conseller de Territori, ha anunciat que ha convocat a Renfe i a Adif "perquè ens expliquin què pensen fer per resoldre la situació i quines mesures extraordinàries posaran" mentre duri la incidència. Fernández, que ha parlat durant la sessió de control al govern, ha volgut remarcar que, fins ara, Renfe no ha posat cap mesura alternativa.
El Departament de Territori ho ha explicat amb un missatge a Twitter.
La intervenció de Fernández ha estat per respondre una pregunta sobre inversions al metro de Barcelona formulada pel diputat del PSC Jordi Terrades, al qual ha retret que hauria d'haver començat la seva intervenció demanant disculpes als usuaris de Rodalies.