700 carters condemnats injustament per un error informàtic: escàndol al Regne Unit
- TEMA:
- Regne Unit
El cas dels centenars de carters sancionats i condemnats, en molts casos a penes de presó, al Regne Unit, s'ha convertit ja en un error judicial gegantí, una injustícia que no s'ha començat a corregir amb celeritat a les instàncies judicials, sinó a les mediàtiques.
Una docusèrie de TV és l'eina que està aconseguint remoure una de les errades de la justícia més grans de la Gran Bretanya i que s'arrossega des de fa 20 anys.
Tot va començar a finals dels anys 90, quan el Post Office, el servei de correus, un dels símbols que tots els britànics reconeixen com un element distintiu del país, va canviar el sistema de gestió interna i es va posar en mans de la firma Fujitsu i del seu programa Horizon.
El software, infestat de "virus, errors i defectes", segons una resolució judicial, informava que faltaven importants quantitats de diners al sistema. I l'empresa va començar a acusar centenars de treballadors i gestors de robatori i corrupció. Ningú no els va creure quan, un rere l'altre, afirmaven que no havien fet res.
Més de 700 treballadors van ser declarats culpables, entre el 1999 i el 2015, per comptabilitat falsa, robatori i frau. El fallit programa Horizon els incriminava: faltaven diners a la caixa. I els responsables havien de ser els que en tenien la clau.
Després de les condemnes, molts d'ells van demanar préstecs per pagar el deute i es van arruïnar. Hi va haver penes de presó i la majoria van acabar amb la vida destrossada sense que ningú els fes cas. La pressió va ser tan gran que quatre persones es van suïcidar.
La sèrie que ho ha canviat tot
Fa cinc anys la justícia va reconèixer que hi havia un error al sistema informàtic, però només 93 condemnes han estat anul·lades, un requisit imprescindible per ser indemnitzat.
I ha estat la cadena ITV, amb la sèrie "La senyora Bates contra l'oficina de correus", que ha portat el cas a primera línia i ha obligat els dirigents del país a mirar enrere.
"Estem colpits per les històries dels treballadors condemnats injustament i pels terribles efectes sobre les seves finances, la seva salut i les seves relacions. De fet, hem vist vides senceres arruïnades per aquest brutal i arbitrari exercici del poder", ha dit el responsable dels serveis postals, Kevin Hollinrake.
Les oficines de correus, més de 12.000 per tot el país, són una institució. També gestionen estalvis, pensions o renoven documents. En molts casos operen com a franquícies, i els franquiciats van pagar injustament per la suposada millora de gestió implementada pels gestors del servei.
El primer ministre Rishi Sunak s'ha vist obligat també a pronunciar-se sobre l'escàndol i sobre la manera de rehabilitar, en la mesura que sigui possible, els treballadors de correus. Ho ha dit aquest dimecres al Parlament:
"Som al davant d'un dels errors judicials més grans de la història del nostre país. Les persones que tant van treballar per servir les seves comunitats han vist com se'ls destruïen les vides i la reputació sense tenir cap culpa. Han de rebre justícia i ser indemnitzats."
El software de Fujitsu, amb l'afegit de la indolència dels responsables de correus i una corrua de sentències mal fonamentades, va determinar que s'imputés als treballadors la pèrdua de centenars de milers d'euros.
Tothom necessita restitució: els treballadors i el prestigi del Post Office, que des del 1660 ha estat al servei d'Anglaterra.
- ARXIVAT A:
- Regne Unit