710 milions per allargar la ronda Nord i millorar l'AP-7, l'AP-2 i l'Eix Pirinenc
Llum verda per tirar endavant aquestes infraestructures tan reclamades, que finançarà l'Estat i executarà la Generalitat
Els governs català i espanyol han donat aquest dimarts el vistiplau a tres convenis per fer la ronda Nord entre Terrassa i Sabadell, millorar i ampliar els accessos a l'AP-7 i l'AP-2, i millorar l'Eix Pirinenc, l'N-260.
El Ministeri de Transports ha quantificat en 710 milions d'euros el cost de les tres actuacions, que pagarà íntegrament el mateix ministeri, mentre que de l'execució se n'encarregarà la Generalitat.
Una de les actuacions més esperades és la construcció de set nous accessos a l'AP-7 i la millora de nou dels existents, com per exemple el nus del Baricentro, on conflueixen també la B-30, la C-58 i l'N-150.
Alguns dels projectes els redactarà la Generalitat, i d'altres, el ministeri, però sempre serà la Generalitat qui executarà les obres, també els set nous accessos previstos.
Sis seran a l'AP-7, entre els quals un a Sant Celoni i un altre a Masdenverge, al Montsià, una comarca que fins ara no en tenia cap, mentre que a l'AP-2 només n'hi haurà un de nou, a Castelldans.
Volen la ronda Nord soterrada
L'altre gran projecte que s'impulsa, a continuació de la B-40, és la ronda Nord des de Terrassa fins a Sabadell i Castellar del Vallès, aturada des de fa temps i ara pressupostada en 200 milions d'euros.
És una obra que els ajuntaments reclamen des de fa temps, com és el cas de Sabadell: l'alcaldessa, Marta Farrés, diu que és "una infraestructura molt necessària" i que la vol "soterrada":
"Una de les nostres reivindicacions claríssimes és que aquesta ronda vagi soterrada, i en totes les converses que hem anat tenint amb el ministeri i el govern això s'ha posat sobre la taula."
Ara els dos governs han donat el vistiplau als convenis, però queda pendent concretar els projectes, i Farrés reclama que no es trigui a "parlar de calendari i de traçats".
Oposició dels ambientalistes
Molt al contrari que l'alcaldessa de Sabadell, des de la Campanya contra el Quart Cinturó ja han anunciat que portaran als tribunals el conveni de la ronda Nord quan estigui signat.
El motiu, segons el portaveu de la campanya, Toni Altaió, és que és una infraestructura que la crisi climàtica ha convertit en obsoleta, i que el que caldria fer és invertir en transport públic:
"No cap mena de sentit que diguem que hem de fer actuacions per reduir emissions, i l'única cosa que fem sigui reforçar una via que el que ens produeix és un increment de les emissions."
L'altre conveni al qual han donat llum verda els governs espanyol i català contempla destinar 260 milions d'euros per millorar diversos trams de l'Eix Pirinenc, l'N-260, principalment a les comarques de Lleida.
- ARXIVAT A:
- InfraestructuresMobilitat