El "Black Friday" arriba a Catalunya i dóna el tret de sortida a la campanya de Nadal
Els petits comerços de Barcelona se sumen per primer cop a aquesta iniciativa
Molts comerços de Catalunya celebren el "Black Friday", o "Divendres Negre". Es tracta del tradicional dia de rebaixes que es fa als Estats Units l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies i que dóna el tret de sortida a la campanya de Nadal. A Catalunya, les grans superfícies ja fa dos anys que han adoptat aquesta jornada de descomptes. Marques com les del grup Inditex, Mango, H&M, Apple, MediaMarkt, Fnac, Amazon, Sony o El Corte Inglés tornen a apostar per les ofertes i descomptes especials aquest divendres; algunes les allargaran durant tot el cap de setmana, per fomentar el consum i avançar la campanya de Nadal.
A Barcelona, els petits comerços s'han sumat per primer cop a aquesta iniciativa. Segons la PIMEC, només a Barcelona s'hi han adherit més de 300 establiments. Els eixos comercials ofereixen descomptes o vals per canviar durant la campanya nadalenca. Però el "Black Friday" se celebra a tot el territori català.
L'empresa d'informàtica i tecnologia Media Markt va ser una de les primeres cadenes que van importar el costum del "Black Friday" a Catalunya. De fet, ja és el tercer any que el fan i asseguren que és la segona millor promoció de l'any. Abans de les 10 del matí d'aquest divendres, s'han pogut veure llargues cues de gent que volia aprofitar al màxim aquest "Black Friday".
El professor de Màrqueting d'ESADE Gerard Costa ha valorat el "Black Friday" com "una oportunitat per avançar les compres de Nadal", tot i que creu que "els catalans seguirem comprant fins l'últim cap de setmana abans de Nadal".
La campanya es completa dilluns vinent amb el "ciberdilluns", en què les ofertes es traslladen a les compres per internet. El món de l'esport també es bolca en el "Black Monday" i Decathlon, per exemple, ja oferirà descomptes d'entre un 20 i un 60% durant tot el cap de setmana.
Precisament, l'Organització de Consumidors i Usuaris ha difós una llista amb deu consells per consumir de manera "intel·ligent" a internet aprofitant el "Black Friday". Per exemple, juntament amb el preu rebaixat hi ha d'haver sempre el preu original o el percentatge de la rebaixa; els productes rebaixats han de tenir la qualitat habitual; la factura és necessària per qualsevol reclamació, o que en les compres fetes per internet hi ha un període de 14 dies per tornar el producte. També recorda que les compres impulsives no són bones.
D'altra banda, cal ressaltar que diverses associacions han aprofitat l'ocasió per fer una crida contra el consumisme.