Accidents de camions a l'AP-7 que tallen la via durant hores: per què les grues triguen tant?
- TEMA:
- Trànsit
El trànsit a l'AP-7 no ha parat d'augmentar des de l'alliberament dels peatges. En alguns trams, fins a un 60% en el cas dels camions. Això s'ha traduït en un increment del nombre d'accidents i de vehicles avariats als vorals, que tenen un impacte directe en el trànsit. Quan en un accident hi ha un camió implicat, el col·lapse pot arribar a ser monumental durant hores i hores. Els conductors en pateixen les conseqüències i sovint no entenen com pot ser que les grues triguin tant a actuar.
En el cas d'un turisme accidentat a l'AP-7, el Servei Català de Trànsit (SCT) hi envia ràpidament les grues que té contractades a diversos operadors si els Mossos d'Esquadra els informen que la grua de l'assegurat trigarà a arribar. En aquest cas, Trànsit retira el cotxe sinistrat al voral per tal de no entorpir la circulació. Posteriorment, la grua de l'asseguradora se l'emporta al taller. Aquest servei té un cost de 105 euros per vehicle per al SCT i està vigent des del 2022. Les grues de Trànsit estan operatives les 24 hores del dia en el tram Maçanet de la Selva-Vilafranca del Penedès, el que concentra més accidents.
Retirar un camió de l'AP-7 pot arribar a costar 5.000 euros
Amb els camions, però, la situació és una altra. El concurs que Trànsit va obrir fa dos anys va quedar desert i, per tant, no compten amb un conveni de característiques similars als dels turismes. El SCT hi pot intermediar, però no té cap exclusivitat ni prioritat, a diferència del que passava abans de l'alliberament dels peatges. Ho explica Marc Manent, gerent de Txus Assistència:
"Com que Abertis era la concessionària de l'autopista, tenia la capacitat de coordinar tots els actors que poden intervenir en un accident i tots nosaltres teníem garantit el cobrament d'aquests serveis. Ara, les administracions responsables -Estat i Generalitat- no se'n fan càrrec."
I és que en l'accident d'un camió pot haver-hi moltes empreses implicades i uns costos molt elevats, que ningú vol avançar si no té la seguretat que els cobrarà. En alguns accidents, hi pot haver dues asseguradores implicades -la de la cabina i la del remolc- i fins a quatre empreses -una per elevar el vehicle, dues per al remolcatge i una altra per retirar la càrrega.
La factura final del rescat d'un camió a l'AP-7 pot arribar a ser de 5.000 euros, com va ser el cas de l'accident nocturn d'un camió a Sant Cugat que va causar retencions quilomètriques durant moltes hores. En aquest mateix cas, la grua apta per retirar el vehicle va trigar 10 hores a poder actuar per una sèrie de factors, entre els quals un de molt determinant: la nocturnitat.
L'Associació Catalana d'Empreses d'Assistència en Carretera assegura que el sector cada cop és més feble. La pressió de les asseguradores i la falta de compromís econòmic per part de les administracions ha fet que algunes empreses hagin tancat i que les que sobreviuen hagin hagut de retallar costos. Una de les conseqüències és que, a la nit, no hi hagi servei permanent.
Per tant, quan l'accident d'un camió passa de nit es triguen més hores a activar tots els serveis, que no són pocs. Ho detalla Xavier Martí, gerent de l'Associació Catalana d'Empreses d'Assistència en Carretera:
"Els Bombers i les ambulàncies estan operatius durant la nit, esperant que algú els truqui. Però nosaltres no podem fer el mateix. Durant moltes nits, ningú ens trucaria i, per tant, no cobraríem res. La disponibilitat nocturna, les 24 hores, l'ha d'assumir algú. Les asseguradores no ho faran, per tant, hauria de ser l'administració qui assumís aquest rol."
Conscients de la situació cada cop més preocupant, el Servei Català de Trànsit ha avançat a TV3 que té previst obrir un concurs aquesta tardor per triar empreses de grues que puguin garantir una retirada de camions més ràpida que l'actual. L'autopista AP-7 es dividirà en diversos lots, però es demanarà que, en el tram Granollers-el Papiol, el que concentra més accidents de camions, hi hagi aquest servei les 24 hores. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, espera que el servei estigui operatiu abans de l'estiu del 2025:
"Hi haurà personal de guàrdia que ens permetrà actuar amb més rapidesa. Esperem que, en aquests accidents que duren hores i hores, escurcem els temps. A principis de l'estiu hauria d'estar operatiu, aquest servei."
La idea és que el SCT repercuteixi la factura a les asseguradores implicades un cop el servei s'hagi fet. L'Associació Catalana d'Empreses d'Assistència en Carretera està en converses amb Trànsit, però encara desconeix quina serà la contrapartida econòmica que els garantirà la Generalitat per tal que aquest servei sigui rendible.
Mentrestant, els camions continuen protagonitzant molts dels accidents que bloquegen l'AP-7 habitualment. Aquest estiu van activar-se diverses mesures per intentar reduir la sinistralitat.
- ARXIVAT A:
- Trànsit