Acord entre govern espanyol i transportistes per rebaixar 20 cèntims el preu del carburant
La ministra de Transports es reunirà amb la plataforma que rebutja l'acord per bonificar el litre de carburant amb 20 cèntims fins al 30 de juny
De matinada, i després de més de 12 hores de negociacions, descomptant les pauses, el govern espanyol i les principals organitzacions de transportistes han arribat a un acord per rebaixar el preu del carburant. Tot i això, encara hi ha protestes convocades, també a Barcelona, i la ministra de Transports es reunirà amb la plataforma que rebutja l'acord.
Adoptat "per unanimitat", com ha volgut remarcar Carmelo González Sayas, president del Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC), preveu ajudes de 1.050 milions d'euros, 600 dels quals anirien destinats a bonificar el litre de carburant.
Els transportistes tindran una rebaixa de 20 cèntims per litre fins al 30 de juny, prorrogable "segons evolucionin els mercats".
Una ajuda que es calcula que suposarà un estalvi d'uns 700 euros per camió.
Segons les xifres presentades pel Ministeri de Transports, els més de 600 milions permetran bonificar el litre de combustible amb 15 cèntims, als quals s'afegiran 5 cèntims més, aportats per les empreses petrolieres.
La mesura és semblant a l'adoptada per altres països europeus, com França i Itàlia, que a partir de l'1 d'abril aplicaran una rebaixa d'entre 15 i 30 cèntims per litre.
L'acord també preveu 450 milions d'euros en ajudes directes, tant al transport de mercaderies com al de viatgers: 1.250 euros per camió, 950 euros per autobús, 500 per furgoneta i 300 per vehicle lleuger (taxis, VTCs i ambulàncies), amb un límit de 400.000 euros per empresa.
A més, preveu ampliar el termini de venciment dels crèdits ICO, i obrir-ne una nova línia. També duplicar el pressupost de les ajudes per deixar la professió de transportista, que passarà dels 10 als 20 milions d'euros.
El govern espanyol, d'altra banda, s'ha compromès a enviar, abans del 31 de juliol, un esborrany de projecte de llei per evitar els abusos en la subcontractació i que es pagui un preu inferior als costos.
Ara, Transports i el Comitè Nacional de Transport per Carretera esperen convèncer l'autoanomenada Plataforma Nacional de Defensa del Transport, minoritària, perquè aixequi l'aturada indefinida que va començar el dilluns 14 de manera minoritària, però que ha acabat afectant nombroses empreses per falta de subministraments o per la impossibilitat de donar sortida a la producció.
A Catalunya ha portat el Port de Barcelona al límit de la seva capacitat, amb les dues terminals de mercaderies plenes de contenidors que no han pogut sortir pel bloqueig dels convocants de l'aturada.
Protestes convocades
Dijous, els representants de la plataforma insistien a mantenir la mobilització i han convocat una protesta davant del Ministeri de Transports per a aquest divendres.
A Catalunya, un grup de transportistes s'ha tornat a concentrar a primera hora a la Zona Franca, disposats a mantenir les protestes. També han tallat la ronda del Litoral per tercer dia:
? Tallada la Ronda Litoral (B-10) a Mercabarna ? Besòs per #manifestació
Trànsit (@transit) March 25, 2022
? El #trànsit es desvia per la sortida 18A
?? Segueix-ne l'afectació al web d'incidències https://t.co/7bzpWB9BQj pic.twitter.com/bi0GOY3LXb
Aquest divendres és la dotzena jornada de mobilització i també hi ha una manifestació a Madrid.
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha anunciat que es reunirà amb la plataforma que rebutja l'acord.
- ARXIVAT A:
- Transport de mercaderies