Acusen Boeing d'errors tècnics i falta de transparència en els accidents dels 737 Max
Un comitè de la Cambra de Representants dels Estats Units acusa la companyia per les "horribles" equivocacions que van provocar dos accidents d'avió amb 350 morts
Un demolidor informe de la cambra de representants dels Estats Units acusa la companyia Boeing de greus errors i negligències tècniques al model 737 Max que va provocar dos accidents amb 346 morts.
Després de 18 mesos d'investigacions, el comitè de transports de la cambra conclou que Boeing va cometre greus errors de disseny i hi va haver falta de transparència de la direcció de la companyia.
També acusa l'Agència Reguladora d'Aviació dels Estats Units de fer una supervisió extremadament insuficient quan va autoritzar a volar el 737 Max.
Dos aparells d'aquest model es van estavellar entre octubre de 2018 i el maig del 2019 per un error en el pilot automàtic, que, a més, no va permetre als pilots a rectificar.
L'informe diu, literalment, que els dos sinistres van ser l'"horrible culminació" d'una sèrie d'errors tècnics, de disseny, la falta de transparència per part de la gerència de Boeing i una supervisió extremadament insuficient de l'agència reguladora de l'aviació nord-americana.
En un document de més de dues-centes pàgines el comitè de transports de la cambra, de majoria demòcrata, retreu a Boeing la seva reticència a acceptar i rectificar els errors i, a l'agència reguladora del govern federal, la negligència de provar la posada en funcionament del nou model el 2017 malgrat les alertes de diversos treballadors sobre possibles fallades de seguretat.
Els errors en el sistema de vol automatitzat del model 737 Max van impedir als pilots poder reaccionar i van fer estavellar els dos avions.
Els legisladors asseguren que aquestes fallades es van produir per les ganes de Boeing de competir amb el seu rival europeu, Airbus, i treure una línia d'avions "al més aviat possible".
"Hi va haver una tremenda pressió financera sobre Boeing i el programa 737 Max per competir amb el nou avió A320neo d'Airbus. Entre altres coses, aquesta pressió va donar com a resultat grans esforços per reduir costos, mantenir el cronograma del programa 737 Max i evitar alentir la producció."
Aquesta crisi ha costat a Boeing milers de milions de dòlars, inclosa la compensació que ha de pagar a les víctimes i a les aerolínies. També va suposar la destitució del director executiu de la companyia i va deixar en entredit la solvència de l'empresa.
La companyia, que va deixar de vendre aquests avions el 2019, assegura que ha après dels errors i ha fet canvis fonamentals en els sistemes de seguretat dels aparells.
Al juny, Boeing va començar els vols de prova d'aquest polèmic model per demostrar que ja pot volar de manera segura amb el nou software de control de vol.