Adeu a l'últim metro amb amiant que quedava a Barcelona, després de 40 anys
- TEMA:
- Metro
Un comboi de metro de la sèrie 4000 ha fet aquest dissabte l'últim viatge entre les estacions d'Hospital de Bellvitge i Fondo, de la línia 1, després de gairebé quatre dècades de servei. Era l'últim tren amb amiant que circulava per la xarxa de Barcelona i un bon grup d'aficionats li ha dit adeu, emocionats.
"Amb la meva iaia anàvem de punta a punta", recorda Èlia Mateu, una noia jove que prefereix els metros antics i "aquests seients fantàstics", que considera un símbol de la línia vermella.
Els elements del tren que contenien amiant no estaven a la vista i no representaven riscos per a la salut dels passatgers, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). "És un dia molt emotiu i de sentiment agredolç", en paraules de la presidenta de TMB, Laia Bonet.
"Em fa molta il·lusió, però també molta pena", ha dit la conductora Imma Pineda, que va començar amb aquests trens i ha fet també aquest últim viatge. "M'hi he passat mitja vida", resumia.
Un metro modern
Aquest metro va representar un gran salt tecnològic amb més suavitat en l'arrencada i la frenada i amb novetats destacades com les manetes per obrir els vagons, uns seients dissenyats per l'interiorista Miquel Milà Sagnier o un innovador sistema de megafonia entre usuaris i conductor.
Tres vagons que s'han retirat ara, dos motors i un remolc passaran a formar part a partir d'ara de la col·lecció de vehicles històrics de la Fundació TMB.
El primer tren de la sèrie 4000 va entrar en servei el 21 d'abril de 1987 i va cobrir el trajecte entre la Sagrera i Universitat. L'any 1990 circulaven 24 trens d'aquests a Barcelona, que van ser reformats anys després per, entre altres millores, obrir el passadís de connexió entre els cotxes.
"És trist deixar-los anar, però s'ha de tancar una etapa", ha dit Imma Pineda.
Els trens de la sèrie 4000, que han fet més de 100 milions de quilòmetres, seran substituïts per altres de les sèries 7000 i 8000, "més moderns, accessibles i confortables", segons la presidenta de TMB.
El nou model va començar a circular a la línia vermella el 7 de juliol de 2023 i formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de TMB. Amb una inversió de 318 milions d'euros, s'han comprat 50 trens: 26 de la sèrie 7000 per a l'L3 i 24 de la sèrie 8000 per a l'L1, que suposen el 27% del total de la flota.
Sense gens d'amiant el 2026
La retirada de la sèrie 4000 significa la desaparició del 90% de l'amiant a la xarxa de metro, segons Transports Metropolitans de Barcelona.
El 10% restant es troba a la infraestructura i la presidenta, Laia Bonet, ha anunciat que "està previst que s'acabi de retirar, com a molt tard, l'any 2026".
- ARXIVAT A:
- Transport públic Metro