La línia ferroviària del Maresme
La línia ferroviària del Maresme (Adif)

Adif i Renfe només han complert amb una sisena part de la inversió prevista el 2024

Entre gener i juny, Adif només va executar una mínima part dels més de 1.080 milions previstos per tot l'any, i el mateix va passar amb Renfe, que va executar menys d'una quarta part del pressupost

RedaccióActualitzat

Retards, avaries als trens, a les catenàries... A la llarga llista d'incidències a la xarxa ferroviària a Catalunya hi ha contribuit en bona mesura la manca d'inversió crònica. Segons ha pogut saber Catalunya Radio i TV3 les inversions en infraestructures durant el primer semestre del 2024 van arribar amb comptagotes a Catalunya.

Entre gener i juny, Adif només va executar una mínima part dels més de 1.080 milions previstos per a tot l'any, i el mateix va passar amb l'operadora Renfe, que va executar menys d'una quarta part del pressupost.

En concret, Adif només va executar un 16,7% del pressupostat per a tot l'any (181 milions d'una inversió inicial de 1.081, sense sumar-hi l'alta velocitat).

L'operadora Renfe no va superar el 23% d'execució (34 milions dels 151 previstos).

Entre tots dos, la inversió va ser de 215 milions dels més de 1.200 pressupostats, un 17,5%.

A Madrid, en canvi, la inversió en el capítol d'infraestructures va ser del doble (un 34,9%).

 

I plou sobre mullat, perquè tot i que el grau de compliment creix respecte a l'any anterior continuen sent xifres sensiblement baixes.

Si mirem la tendència dels últims anys, la despesa real d'Adif i Renfe a Catalunya s'ha situat sempre, de mitjana, per sota de la meitat dels diners projectats.

Un clar exemple és el cas d'Adif, que tot i doblar el ritme d'execució entre el primer semestre del 2023 i el del 2024, només va passar del 8% al 16% de compliment.

 

Més a Rodalies de Madrid

Si ens fixem en les dades que publica un altre organisme estatal públic, l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef), entre el 1990 i el 2018, Adif, l'ens que gestiona les infraestructures ferroviàries, va invertir 3.700 milions a Rodalies.

D'aquests 3.700 milions, les Rodalies de Madrid es van emportar pràcticament la meitat de la inversió, un 47%, enfront del 17% de les Rodalies de Barcelona.

El 2023, la Generalitat va emetre un informe dels anys 2010 a 2021 en què assegurava que Adif i Renfe només van executar la meitat del pressupost previst, un 50,4%, és a dir, 3.701 milions d'euros.

Segons els càlculs del Departament d'Economia, de cada 100 euros pressupostats en aquest període per l'Estat a Catalunya i finalment no invertits, 72 corresponien a obres de Renfe i Adif.

 

El ministeri deslliga la falta d'inversió dels problemes a Rodalies

Amb tot, aquesta mateixa setmana el ministre de Transports, Óscar Puente, durant una compareixença al ple del Congrés, deslligava les incidències a la manca d'inversions.

Dimecres, Puente va demanar disculpes als usuaris, però va afirmar que "les incidències s'estan reduint". Assegura que en la segona quinzena de març, el nombre d'afectacions es va reduir un 10%, un 25% si es mira el nombre de trens afectats. Pel que fa als endarreriments acumulats, van caure un 35%.

Segons va prometre, durant l'abril els usuaris podran "comprovar" la millora.

El ministre argumenta que la xarxa de Rodalies de Catalunya és "molt complexa" amb "mil trens diaris, proporcionalment el 15% de tot el trànsit ferroviari d'Espanya".

"La seva configuració no té res a veure amb cap altra xarxa ni, possiblement, d'Europa"

Puente diu que les inversions d'Adif han sumat 2.222 milions d'euros des de juny del 2018, quan Pedro Sánchez va arribar a La Moncloa.

Les obres a la futura estació de La Sagrera
Les obres a la futura estació de La Sagrera (ACN/Lluís Sibils)


Un exemple més dins de l'execució pressupostària

El d'Adif i Renfe és un clar exemple de la diferència entre la inversió prevista i la que es fa finalment.

Si tenim en compte tota la inversió prevista, durant els primers sis mesos de l'any 2024, a Catalunya només van arribar 456 milions, això suposa només un 20% del previst tenint en compte els pressupostos del 2023 que van prorrogar-se.

És cert que les dades suposen un increment respecte als números de l'any anterior, quan només va executar-se el 16% de la inversió prevista, però en tot cas es tracta d'una inversió molt inferior a la mitjana de l'Estat.

 

Són uns números que es repeteixen any rere any durant tota la dècada, amb comptades excepcions, com la del 2022 on l'execució pressupostària supera el 60% perquè s'inclou aquí la indemnització de més de 1.000 milions a Abertis per revertir els peatges.

ARXIVAT A:
InfraestructuresPressupostos Generals de l'EstatRenfeRodalies
Anar al contingut