Adif investiga l'incendi a la catenària de l'R3, una de les línies de Rodalies més precàries
El foc va provocar un gran ensurt a l'estació de Manlleu i ha fet revifar les demandes dels usuaris d'aquesta línia
Les imatges de l'incident d'aquest dimarts a l'estació de tren de Manlleu són prou eloqüents, amb un incendi en un tren i una catenària trencant-se mentre els passatgers fugen.
La línia R3 de Rodalies ha quedat reparada de matinada, i aquest dimecres ha pogut funcionar amb normalitat, però l'R2 Sud encara pateix restriccions 10 dies després d'un incident similar.
Les causes de les dues caigudes de catenària a Manlleu i a Gavà encara no estan determinades, però el responsable de les línies, l'empresa pública Adif, assegura que no es deuen a falta de manteniment ni d'inversió.
Adif: "No és que el material estigui obsolet"
Ho ha afirmat aquest dimecres al programa "Els Matins" de TV3 Ángel Contreras, director general de manteniment i conservació d'Adif, que ha suggerit que el problema podria ser del tren:
"No és un problema de la vida útil de la catenària: es veu clarament que hi ha un incendi previ sobre el tren; és el que després fa caure els fils de contacte i el sustentador, no és que el material estigui obsolet."
De tota manera, Contreras ha admès que la causa primera de l'incendi pot haver estat una "sobretensió" elèctrica, cosa que apuntaria a "un tema d'infraestructura" i no al tren.
És un incident que s'afegeix a la llarga llista de problemes i fallades tècniques de Rodalies dels últims anys, i que la Generalitat atribueix a la manca d'inversió en les línies.
Una de les línies més precàries
Aquesta vegada ha afectat una de les línies que genera més queixes, la de Vic i Ripoll, on encara hi ha via única i on fa anys que fins i tot hi ha un col·lectiu organitzat d'usuaris que reclamen millores.
Marc Janeras, portaveu de la plataforma "Que no ens fotin el tren", assegura que fa anys que les incidències a la catenària d'aquesta línia eren freqüents.
"Fa uns anys que són molt freqüent els problemes de catenària en aquesta línia, i per falta de tensió s'ha afegit alguna subestació per alimentar-ho. Hi havia moltes incidències de catenària que potser han anat a menys. Aquí això és molt més aparatós, a l'estació i amb les portes obertes. Tenim una percepció de por."
"El govern no pot fer un informe perquè Adif no ho autoritza"
Segons el conseller de Territori, Juli Fernández, les incidències greus a Rodalies s'han doblat els últims 10 anys. Ho ha afirmat aquest dimecres també al programa "Els Matins".
Fernández s'ha queixat que en "8 de cada 10 dies" hi hagi problemes, i també que s'ha frustrat la seva intenció de fer una investigació pròpia de l'incident de Gavà per la negativa del govern espanyol:
"El govern no pot fer un informe perquè Adif no ho autoritza, perquè el Ministeri de Transports no autoritza la Generalitat a poder-hi participar. Crec que juga amb aquesta opacitat: que no tinguem cap mena d'explicació després de 10 dies."
El que sí que pot fer el govern és obrir un expedient a Renfe per aquesta incidència i les seves conseqüències, i precisament això és el que ha anunciat el conseller de Territori aquest dimecres.
A més, l''Agència Catalana del Consum ha obert un expedient sancionador a Renfe per infraccions com ara "pràctiques comercials deslleials".
Són infraccions que "podrien tipificar-se com a molt greus" en l'atenció als usuaris de la línia R2 de Rodalies afectats per l'avaria de Gavà, cosa que pot comportar multes d'entre 100.000 i 1 milió d'euros.
L'agència afirma que això ha provocat "desconfiança" i "alteració social greu" en els usuaris, i considera que la posició de Renfe com a operador dominant és "un agreujant".
El llamp de Gavà que el Meteo.cat diu que no va existir
L'informe d'Adif està previst que es faci públic la setmana que ve, després que el govern descartés la primera causa apuntada pel ministeri, la caiguda d'un llamp.
La hipòtesi del llamp la va llançar el dimarts 2 de maig Xavier Flores, secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, que va afegir que "la mala sort" va fer que la catenària caigués sobre el quadre de senyals de la línia.
El govern va rebatre aquesta hipòtesi l'endemà afirmant que el Servei Meteorològic de Catalunya, el Meteo.cat, no havia detectat la caiguda de cap llamp a Gavà aquell dia, només un el dia abans a 4 quilòmetres de distància de l'estació.
A diferència de la d'aquest dimarts a Manlleu, l'avaria de Gavà està afectant greument el servei de la línia R2 de Rodalies, afectació que encara durarà almenys un parell de setmanes més.
A banda de les avaries en si, els usuaris s'han queixat de les dificultats de Renfe per informar dels horaris adaptats i també per organitzar alternatives per cobrir els trens anul·lats.