Tren bolcat al túnel d'Atocha
El tren descarrilat entre les estacions de Chamartín i Atocha, diumenge (Europa Press/Xoan Vega)

Adif va fer descarrilar el tren d'Atocha per evitar un xoc amb un altre comboi

El descarrilament que va provocar un caos ferroviari a l'estació d'Atocha de Madrid dissabte va ser una maniobra intencionada per evitar que el tren, que anava buit i a la deriva, pogués provocar un accident més gran

RedaccióActualitzat

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha explicat aquest dimarts que el descarrilament de dissabte a Madrid va ser provocat per un treballador d'Adif per evitar el risc de topada amb altres combois.

El tren descarrilat al túnel va provocar cancel·lacions i retards de trens que van afectar més de 15.000 usuaris.

Es tractava d'un tren que no duia passatgers i que circulava entre les estacions d'Atocha i Chamartín.

Però a mesura que es van anar sabent els detalls de l'accident, també van sorgir preguntes sobre les raons per les quals hi havia un tren buit circulant i com va arribar a descarrilar.
 

"Una mena de caiguda lliure"

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha donat alguns detalls de l'accident aquest dimarts.

Segons Puente, un tren estava remolcant el comboi en qüestió cap als tallers quan "en un moment, per raons que no puc exposar i que s'aclariran en l'informe", aquest últim es va despenjar del tren que el remolcava i va començar a circular "en una mena de caiguda lliure" pel túnel.

En veure aquesta situació, explica el ministre, un treballador d'Adif va decidir "desviar-lo a una de les vies per provocar-ne el descarrilament o evitar que acabés sortint a la platja de vies d'Atocha" i prevenir així una possible topada amb un tren amb passatgers.

"El cert és que la decisió d'aquest treballador evita qualsevol risc per a les persones i per a altres trens que hi pogués haver a l'entorn d'Atocha." 


Puente "desconeix" si hi havia un tren amb passatgers a la via

Segons uns àudios de WhatsApp atribuïts a un controlador de trànsit d'Adif publicats per Vozpópuli, el tren despenjat va començar a circular a gran velocitat en direcció a un altre tren ple de passatgers al Jardí Botànic, a tocar d'Atocha.

Preguntat per aquesta qüestió, el ministre de Transports ha explicat que "no està determinat" i que ell "desconeix" si hi havia cap tren amb el qual hauria pogut topar el comboi descontrolat.

Tanmateix, ha dit que és "evident" que existia el perill que acabés topant amb algun altre tren en cas que hagués continuat circulant.

Segons els àudios, el tren despenjat va baixar per un pendent del 30% que hauria pogut fer-lo arribar a "100 o 200" quilòmetres per hora

El suposat treballador d'Adif explica que, en aquell moment, algú va decidir moure les agulles per provocar el descarrilament.

Renfe i Adif han engegat una investigació per aclarir què va passar exactament.
 

El sindicat de maquinistes demana precaució

El sindicat de maquinistes SEMAF ha demanat "precaució a tota la comunitat ferroviària" sobre les "elucubracions i informacions no contrastades" que creu que s'estan difonent sobre l'accident.

"Tots els detalls estan sota investigació i qualsevol afirmació d'alguna part que no sigui l'equip investigador suposa una desinformació sobre el que va passar. S'estan escoltant diferents explicacions, la majoria de les quals contradictòries". 

El sindicat precisa que, a hores d'ara, no se sap el motiu pel qual el comboi avariat es va despenjar del tren que el remolcava i va començar a circular "a la deriva" fins al seu descarrilament.

Una maniobra que, segons confirma el SEMAF, "va ser provocada" en última instància per evitar que el comboi arribés a l'estació d'Atocha i produís mals majors.

ARXIVAT A:
AVEMobilitatTransport públic
Anar al contingut