Aena diu que suspèn l'ampliació del Prat per cinc anys: "Si escau, en tornarem a parlar"
- TEMA:
- Aeroport del Prat
El president d'Aena, Maurici Lucena, ha dit aquest dijous que l'ampliació de l'aeroport del Prat no es podrà tornar a plantejar fins d'aquí a 5 anys.
Entrevistat a Catalunya Ràdio, Lucena ha atribuït al govern de la Generalitat tota la responsabilitat de la decisió del govern espanyol de suspendre ara l'ampliació, anunciada aquest dimecres.
També ha confirmat que la de l'aeroport de Barajas, a Madrid, sí que tirarà endavant:
"L'estratègia d'Aena partia de la premissa que a Espanya hi ha 2 grans aeroports, que ara són el quart i el cinquè més importants d'Europa, i la nostra intenció va ser desenvolupar-los en paral·lel, que s'ampliés el de Madrid per consolidar la condició de hub que ja té, i en el cas de Barcelona, que es desenvolupés el hub intercontinental que encara no existia."
"Què passarà aleshores? Que en els propers 5 anys la inversió a l'aeroport de Madrid continuarà endavant, i que d'aquí a 5 anys, si les circumstàncies a Catalunya han canviat, si hi ha un substrat polític que veu més adequada aquesta inversió, si escau, en tornarem a parlar."
Lucena ha admès que la decisió de frenar l'ampliació del Prat no ha estat en cap moment seva, com a president d'Aena, sinó única i exclusivament del govern de Pedro Sánchez.
L'"opinió" de Yolanda Díaz
Lucena també ha minimitzat les diferències en el si del govern del PSOE i Unides Podem, afirmant que l'oposició a l'ampliació de la vicepresidenta, Yolanda Díaz, només és "una opinió":
"És una opinió; en matèria aeroportuària la vicepresidenta no té competències. Li ha sentit dir això al president del govern d'Espanya? No, doncs ja està, això passa a tots els governs de coalició."
Rescatar l'hemeroteca
En canvi, ha considerat que ha estat la Generalitat la que "ha sortit" del pacte per ampliar l'aeroport, sobretot per les declaracions del president Pere Aragonès:
"Lamentablement el que ha passat és que una de les parts que va assolir aquest acord doncs n'ha sortit, jo no vull entrar en polèmiques, però només cal rescatar l'hemeroteca dels darrers 5 dies sobre les opinions que el mateix govern de la Generalitat ha anat emetent a l'opinió pública, dient que aquest pacte no generava consens al si del govern."
A l'entrevista a Catalunya Ràdio i posteriorment a Els Matins de TV3, Lucena ha defensat que les opinions expressades en públic per Aragonès i la portaveu del govern justifiquen la ràpida i fulgurant decisió del govern espanyol.
També ha admès que aquests dies no ha parlat ni amb Aragonès ni amb el vicepresident Jordi Puigneró, que és qui va assistir a la reunió de principis d'agost en que Generalitat i govern espanyol van donar el vistiplau al projecte.
Per part de la Generalitat sempre s'ha destacat que va ser un acord verbal que no concretava les solucions als aspectes més problemàtics de l'ampliació.
L'aeroport i l'emergència climàtica
Els arguments per ampliar el Prat es basen en l'augment continuat de passatgers a l'aeroport del Prat fins la pandèmia i les previsions que aquest augment podia continuar encara força anys.
També en l'ambició de sectors econòmics i polítics catalans que aquest aeroport es converteixi en un hub, és a dir, punt de sortida i d'arribada de vols transoceànics.
Tot això es va concretar en l'acord de principis d'agost, i a partir d'aquell moment els contraris a l'ampliació van argumentar que el projecte d'Aena afectaria greument els espais protegits del delta del Llobregat.
Però també van recordar la declaració d'emergència climàtica feta per la mateixa Generalitat el maig del 2019, en què es comprometia a treballar per un model energètic 100% renovable i promoure la recuperació d'ecosistemes.
L'"interès general" i la Ricarda
El debat s'ha centrat sobretot en el primer argument, l'afectació a la llacuna de la Ricarda, que aquest dijous Lucena ha assegurat que ja estava clara a principis d'agost i que Puigneró ho havia avalat.
El president d'Aena també ha dit que en l'ampliació de l'aeroport hi ha un "interès general" que justifica que s'afectin zones protegides ambientalment.
- ARXIVAT A:
- Aeroport del Prat Aeroports