Aeroports deserts: les grans aerolínies demanen ajudes multimilionàries als estats
França, Holanda i Alemanya injecten diners a les seves companyies. Espanya també estudia donar crèdits barats a Iberia
Aeroports buits, avions aparcats i vols cancel·lats. El sector de l'aviació està, ara mateix, en estat de xoc per la crisi del coronavirus. El transport de passagers és pràcticament inexistent i el futur no és gens optimista.
Davant la impossibilitat d'operar, les companyies aèries demanen ajudes als estats. França i Holanda injectaran més d'11.000 milions a AirFrance-KLM; Alemanya i altres estats, 10.000 a Lufthansa; i Itàlia ha renacionalitzat Alitalia, una companyia amb problemes previs a l'actual situació.
Espanya estudia crèdits barats per a Iberia, que ja va reestructurar-se fa anys. La sòcia d'Iberia, British Airways, no rebrà ajudes i ha optat pels acomiadaments: 12.000 treballadors perdran la feina.
La dificultat de mantenir la distància social
Amb l'estat d'alarma, el trànsit aeri s'ha reduït un 95%. Ara per ara, els avions no volen i sembla difícil que ho puguin fer a curt termini. Fins i tot sense restriccions, mantenir certes distàncies dins d'un avió és pràcticament impossible.
Segons Pere Suau-Sánchez, assessor en transport aeri i professor de la Cranfield University i de la UOC, si els avions van mig buits, no els surt a compte volar:
"La distància social en cabina sembla que no seria una bona solució des del punt de vista comercial, perquè implicaria ocupacions inferiors al 50% en cabina, fent els vols no rendibles des del punt de vista econòmic"
A hores d'ara, no se sap quan podran tornar a volar. De fet, al pla de desescalada aprovat pel govern espanyol, la mobilitat aèria és l'única que encara no té res previst a cap fase; tampoc a l'estiu.
Per Suau-Sánchez, és difícil imaginar unes vacances amb un trànsit com el dels últims anys:
"Segurament, hi haurà alguns vols, però no crec que en el nivell que permeti que tots anem de vacances en transport aeri"
Els aeroports deserts, les portes giratòries fantasma i les arribades on no arriba ningú. De moment, continuaran sense omplir-se de gent.
El model "low cost", en perill
La situació econòmica, a més, pot generar guerres de preus si algunes companyies decideixen competir de manera més agressiva. En pocs anys, el model "low cost" ha fet caure aerolínies com Virgin, Air Berlin o Thomas Cook.
Ara, amb unes turbulències econòmiques sense precedents, les companyies es replegaran als seus "hubs" aeroportuaris. A Barcelona, doncs, serà Vueling qui haurà d'ajudar a aixecar el vol.
- ARXIVAT A:
- AeroportsCoronavirus