Aeroports deserts: les grans aerolínies demanen ajudes multimilionàries als estats

França, Holanda i Alemanya injecten diners a les seves companyies. Espanya també estudia donar crèdits barats a Iberia

Iván GutiérrezActualitzat

Aeroports buits, avions aparcats i vols cancel·lats. El sector de l'aviació està, ara mateix, en estat de xoc per la crisi del coronavirus. El transport de passagers és pràcticament inexistent i el futur no és gens optimista.

Davant la impossibilitat d'operar, les companyies aèries demanen ajudes als estats. França i Holanda injectaran més d'11.000 milions a AirFrance-KLM; Alemanya i altres estats, 10.000 a Lufthansa; i Itàlia ha renacionalitzat Alitalia, una companyia amb problemes previs a l'actual situació.

 

Espanya estudia crèdits barats per a Iberia, que ja va reestructurar-se fa anys. La sòcia d'Iberia, British Airways, no rebrà ajudes i ha optat pels acomiadaments: 12.000 treballadors perdran la feina.

 

Només sis vols apareixen al panell d'informació de l'aeroport del Prat
Només sis vols apareixen al panel d'informació de l'aeroport del Prat

 

La dificultat de mantenir la distància social

Amb l'estat d'alarma, el trànsit aeri s'ha reduït un 95%. Ara per ara, els avions no volen i sembla difícil que ho puguin fer a curt termini. Fins i tot sense restriccions, mantenir certes distàncies dins d'un avió és pràcticament impossible.

 

Segons Pere Suau-Sánchez, assessor en transport aeri i professor de la Cranfield University i de la UOC, si els avions van mig buits, no els surt a compte volar:

"La distància social en cabina sembla que no seria una bona solució des del punt de vista comercial, perquè implicaria ocupacions inferiors al 50% en cabina, fent els vols no rendibles des del punt de vista econòmic"

A hores d'ara, no se sap quan podran tornar a volar. De fet, al pla de desescalada aprovat pel govern espanyol, la mobilitat aèria és l'única que encara no té res previst a cap fase; tampoc a l'estiu.

 

El vestíbul de sortides de l'aeroport del Prat, completament buit per la crisi del coronavirus
El vestíbul de sortides de l'aeroport del Prat, completament buit per la crisi del coronavirus

 

Per Suau-Sánchez, és difícil imaginar unes vacances amb un trànsit com el dels últims anys:

"Segurament, hi haurà alguns vols, però no crec que en el nivell que permeti que tots anem de vacances en transport aeri"

Els aeroports deserts, les portes giratòries fantasma i les arribades on no arriba ningú. De moment, continuaran sense omplir-se de gent

 

Una de les portes giratòries de l'aeroport del Prat, per on aquests dies hi entra ben poca gent
Una de les portes giratòries de l'aeroport del Prat, per on aquests dies entra ben poca gent

 

El model "low cost", en perill

La situació econòmica, a més, pot generar guerres de preus si algunes companyies decideixen competir de manera més agressiva. En pocs anys, el model "low cost" ha fet caure aerolínies com Virgin, Air Berlin o Thomas Cook.

Ara, amb unes turbulències econòmiques sense precedents, les companyies es replegaran als seus "hubs" aeroportuaris. A Barcelona, doncs, serà Vueling qui haurà d'ajudar a aixecar el vol.

 

El Prat s'ha convertit en un aeroport pràcticament sense avions en aquests dies de coronavirus
El Prat s'ha convertit en un aeroport pràcticament sense avions en aquests dies de coronavirus
ARXIVAT A:
AeroportsCoronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut