Logotip de Boeing sobre un avió 737 Max, a les instal·lacions de Renton, a l'estat de Washington
Logotip de Boeing sobre un avió 737 Max, a la fàbrica de l'empresa a Renton, al nord-oest dels Estats Units (Reuters/Matt Mills McKnight)

Airbus dobla en vendes Boeing, en crisi pels últims incidents dels seus avions

L'aeronàutica europea lidera per cinquè any consecutiu un mercat que es preveu que segueixi creixent, amb una demanda de 40.000 unitats en els propers vint anys

RedaccióActualitzat

Per cinquè any consecutiu, l'europea Airbus s'ha imposat a la nord-americana Boeing en les vendes d'avions a les companyies aèries de tot el món. Fins al mes de novembre, Airbus havia venut 643 avions, helicòpters i altres aeronaus. En el mateix període, Boeing n'havia venut només 318, aproximadament la meitat que el fabricant europeu.

Boeing arrossega un historial d'accidents dels seus models que genera desconfiança i l'últim episodi, l'estavellament  d'un Boeing 737 a Corea amb 179 morts, no fa més que confirmar aquesta tendència. Les investigacions sobre l'accident del Boeing 737 a Seül intenten identificar la causa per la qual no es va desplegar el tren d'aterratge de l'avió.

Sigui quina sigui, serà una nova crisi de reputació de la seguretat dels aparells que fabrica el constructor nord-americà. En els últims deu anys, Boeing ha tingut més de 900 incidents i accidents en els seus avions, mentre que els d'Airbus n'han tingut poc més de dos-cents.
 

Airbus a Espanya

El fabricant europeu amb seu a Tolosa, a França, té gairebé 150.000 treballadors, una desena part a les fàbriques que té a Cadis i Albacete.

A Cadis s'està invertint en la fusió de les dues plantes existents. Aquí fabriquen els elevadors del model A320 amb noves tecnologies que han de permetre augmentar-ne la producció. Ho explica el cap del projecte, Ignacio de Lope:

"Ens hem dotat amb mitjans d'última tecnologia capaços de suportar la major demanda que tenim prevista per al 2027, que serà de 75 avions al mes. Fins llavors tenim una trajectòria per anar escalant des d'on som avui, que és al voltant de les 45 unitats mensuals."

Lateral d'un Airbus A380
L'Airbus A380 és l'avió comercial més gran del món (Reuters/Regis Duvignau)

 

La competència emergent

L'augment de la producció respon a una demanda global d'avions, que s'estima en més de 40.000 unitats els pròxims vint anys.

Airbus ho té molt bé per seguir liderant el mercat. Però encara hi ha dos competidors més, el xinès Comac i el brasiler Embraer. La primera d'aquestes empreses, però, a hores d'ara només pot fabricar un avió del seu model C919 cada mes i pot trigar dècades a arribar al ritme dels grans fabricants.

Més ben situada està la brasilera Embraer, que ha acabat el 2024 venent gairebé un centenar d'avions. Són aparells per fer vols de distàncies menors que ja utilitzen moltes companyies americanes i europees. En tot cas, el seu paper és complementari i no d'oberta alternativa al duopoli d'Airbus i Boeing.

 

ARXIVAT A:
AeroportsEmpresa
Anar al contingut