El petroli rus arribarà a les nostres gasolineres, però refinat a la Xina i l'Índia
El petroli rus arribarà a les nostres gasolineres, però refinat a la Xina i l'Índia (DPA/Lars Klemmer)

Així és com l'Índia es farà d'or venent-nos el petroli rus que ja no podem comprar

Europa prohibeix la importació de petroli refinat rus, un fet que pot fer disparar el preu dels combustibles aquí

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Iván Gutiérrez

Periodista a la delegació de Madrid de TV3 especialitzat en economia

@ivanngutierrez
Actualitzat

El mapa energètic mundial està en plena transformació a causa de la guerra entre Rússia i Ucraïna, i marcarà la geopolítica dels pròxims anys. Rússia era --i és encara-- un dels grans proveïdors de gas i petroli per a tot el continent europeu, per això, la Unió Europea va retardar fins al màxim la prohibició efectiva d'importar petroli rus (cru des del 5 de desembre passat i refinat des del 5 de febrer) esperant que la situació se solucionés abans.

Ara, la situació és incerta per una Europa sense reserves naturals i que depèn de tercers --de moment té reserves per aguantar--, però que pot acabar havent de comprar igualment petroli rus, però refinat a altres països. Això tindrà un efecte directe sobre la butxaca de tots els europeus, que hauran de pagar més per omplir el dipòsit del seu vehicle.

El director general del Grup Moure de benzineres, Manel Montero, assegura que el dièsel té més possibilitats d'apropar-se "als dos euros, que no pas a l'euro cinquanta".

La catedràtica d'economia de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Maria Llop, recorda que és oferta i demanda "si l'oferta disponible de petroli disminueix però la demanda es manté, els preus quedaran afectats, ara Europa haurà de buscar alternatives".


El negoci d'or per a l'Índia i la Xina

Si hi ha dos països fregant-se les mans davant el veto europeu al petroli rus, aquests són l'Índia i la Xina. Cap dels dos països tenen grans reserves de petroli, però sí una gran capacitat per refinar, el pas necessari per fer productes petrolífers derivats, com el dièsel.

Per això, l'Índia i la Xina aprofiten que a Rússia li ha desaparegut un client important com és Europa, per comprar-li petroli a dojo a preu de saldo. Aquest petroli rus de saldo arriba a les refinadores índies, i després és perfectament legal exportar-lo a Europa.

Les dades són clares: Rússia ha passat de subministrar el 0,2% del petroli a l'Índia, a més del 22%, i ja n'és el soci principal. Un petroli que l'Índia convertirà en dièsel, i que vendrà a Europa --més car-- per omplir els dipòsits dels vehicles.

Més dies de transport, petroli més car

Comprar petroli a Rússia era l'opció econòmica, perquè té quatre ports petrolers (Novorossisk, Múrmansk, Primorsk i Ust-Luga) situats estratègicament per anar de forma directa a qualsevol punt d'Europa en poc més de set dies.

Ara, aquests mercats alternatius s'haurien de buscar més lluny, a Noruega, els Estats Units, Kuwait o l'Aràbia Saudita, on el viatge pot duplicar-se o triplicar-se en alguns casos.

Com que el petroli vindrà de més lluny i trigarà més, serà més car, i això també arribarà al dipòsit dels cotxes.


Efecte sobre els preus

Llop i Montero coincideixen que aquest veto no és cap bona notícia per als preus, ja no només de la benzina, sinó de tots els productes.

Espanya no és un país que depengui excessivament del petroli cru rus, però sí del dièsel.

Rússia és el segon venedor més important de gasoil a Espanya, amb un 13% del total, i això inevitablement tindrà efecte a les gasolineres.

Un dels gremis més afectats és el dels transportistes, que utilitzen gasoil per transportar tot tipus de productes, com aliments, que també acabaran pagant el preu de la guerra.

Segons els experts, amb la situació el petroli es molt probable que els preus superin els dos euros
Segons els experts, amb la situació el petroli és molt probable que els preus superin els dos euros (DPA/Daniel Bockwoldt )

L'opacitat dels mars

La imatge de les costes catalanes plenes de vaixells amb petroli d'origen incert és comú tant a Tarragona --on hi ha una de les grans refinadores de la península-- com a Barcelona.

Els intercanvis entre vaixells en aigües internacionals, o parades a ports com Gibraltar o d'altres, fa que sigui difícil en molts casos saber la procedència exacta.

En tot cas, vaixells procedents de l'Índia o la Xina podran portar producte d'origen rus sempre que un dels processos de refinament s'hagi fet en aquests països.

 

ARXIVAT A:
RússiaL'Índia Energia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut