Així és la recerca a contrarellotge del submarí que viatjava al Titanic amb 5 ocupants

Avions i vaixells del Canadà i els Estats Units rastregen l'Atlàntic Nord a la recerca de l'aparell, on hi aniria un milionari britànic, un explorador francès, un empresari pakistanès i el seu fill

RedaccióActualitzat

-- ACTUALITZACIÓ: Donen per morts els 5 passatgers del Titan per una "implosió catastròfica" prop del Titanic --

 

La Guàrdia Costanera dels Estats Units i la del Canadà han mobilitzat avions i vaixells per intentar localitzar el Titan, el submarí turístic que viatjava cap a les restes del Titanic i del qual no se sap res des de diumenge. La recerca es fa a unes 900 milles (1.450 quilòmetres) del Cap Cod de Massachusetts, on es creu que podria haver-hi el submergible, segons ha informat John Mauger, comandant de la Guàrdia Costanera nord-americana. 

Tot i que, popularment, tothom es refereix al Titan com a submarí, en realitat en tracta d'un submergible, perquè no té tanta autonomia com un submarí i és un vaixell qui el transporta fins al lloc on ha de fer la immersió. 

L'aparell podria ser tant a la superfície com a la profunditat de l'ocèa, ha admès Mauger, fins a una fondària de 13.000 peus (uns 4.000 metres). "És un desafiament fer una recerca en una àrea tan remota, però estem desplegant tots els recursos disponibles per localitzar el submarí i rescatar les persones a bord", ha afirmat Mauger en una roda de premsa. 

Aquests mitjans inclouen un avió militar de transport Lockheed C-130 Hèrcules, dels Estats Units, i un avió Boeing P-8 Posidó del Canadà, equipat amb un sonar capaç de detectar submarins. També s'ha demanat ajuda als vaixells comercials. 

El vaixell Polar Prince, del qual va sortir el Titan, també participa activament en la cerca. L'empresa privada que opera amb el submergible, OceanGate Expeditions, ha assegurat que mobilitza "totes les opcions" per localitzar la nau.

La cursa és a contrarellotge. En la compareixença de dilluns, Mauger va afirmar que als ocupants els quedaven "entre 96 i 70 hores d'oxigen", de manera que cada dia que passa la situació queda més al límit, però un dia després han afirmat que ja només tenen "unes 40 hores d'oxigen".
 

Un milionari britànic i un de pakistanès, a bord

El contacte amb l'aparell es va perdre al cap d'1 hora i 45 minuts després de l'inici de la immersió. A bord hi anaven cinc persones. Inicialment, es va parlar de cinc tripulants, però ara sembla que serien el pilot i quatre passatgers. Entre aquests hi hauria el milionari britànic Hamish Harding, de 58 anys i director de l'empresa de venda de jets privats Action Aviation, amb seu a Dubai. 

Ell mateix va informar a través de les xarxes que s'unia a l'expedició, i un familiar ha assegurat que és un dels desapareguts amb el Titan.  

 

 

Segons va explicar el mateix Harding, a l'expedició també hi hauria l'explorador francès Paul-Henry Nargeolet, de 73 anys, del qual explica que ha fet més de 30 immersions fins al Titanic. 

Harding va explicar que aquest any s'havia viscut "el pitjor hivern a Terranova en 40 anys" i que, un cop havien millorat les condicions meteorològiques, era probable que aquesta missió fos "la primera i única tripulada al Titanic aquest 2023". 

Dos viatgers més serien l'empresari pakistanès Shahzada Dawood i el seu fill Suleman, segons ha informat la família --una de les més riques del país-- en un comunicat. "Estem molt agraïts per la preocupació que han expressat els nostres col·legues i amics i us demanem que pregueu per la seva seguretat", ha afegit. 

També s'especula que a bord hi aniria Stockton Rush, el director executiu d'OceanGate, l'empresa organitzadora de la missió. 

Les restes del Titanic són a 4.000 metres de profunditat, a l'Atlàntic
Les restes del Titanic són a 4.000 metres de profunditat, a l'Atlàntic (Reuters)


Dirigit amb un comandament d'Xbox i sense certificació oficial

L'any passat, un periodista de la cadena CBS News va participar en una expedició fins al Titanic amb aquest submarí. David Pogue, que és el reporter, es va sorprendre que algunes peces de l'aparell "semblaven improvisades".

Per exemple, li van ensenyar que es pilotava la nau amb un comandament de la consola Xbox.

O que el submergible, l'únic al món que permet fer la immersió amb 5 persones a bord, no comptava amb cap certificació oficial, cosa que els ocupants ja saben en el moment d'embarcar-se, quan també signen un document que alerta de riscos potencials que poden acabar amb el resultat de mort. Ho explica en aquest vídeo (a partir del minut 2:45):

OceanGate destaca a la seva pàgina que el submarí s'ha dissenyat en col·laboració amb la NASA. 

En un article publicat el 2019 al seu blog, la companyia afirmava que el seu era un producte tan innovador que quedava fora de la certificació oficial, però remarcava que comptava amb sistemes de seguretat propis:

"Actualment, cap altre submergible utilitza monitoratge en temps real per controlar l'estat del buc durant una immersió. Volem saber per què. Els submarins classificats només s'han de sotmetre a una validació de profunditat cada tres anys, mentre que el nostre sistema RTM valida la integritat del buc en cada immersió."

El text, a més, afegia que la certificació "per si mateixa, no és suficient per garantir la seguretat" i que "la gran majoria dels accidents marítims (i d'aviació) són el resultat d'un error de l'operador, no d'una fallada mecànica". 

Uns arguments que John Scott-Railton, activista de Citizen Lab, organització que analitza afers de ciberseguretat, seguretat global i drets humans, compara amb els d'un fabricant de cotxes que admetés que el vehicle no està homologat perquè no evitarà que la gent el condueixi malament i pugui morir en un accident. Ho explica en un fil de Twitter: 

 

Una expedició a l'abast de poca gent 

Amb un preu de 230.000 euros, l'expedició fins al famós transatlàntic naufragat el 1912 quan feia el trajecte entre Southampton i Nova York és un viatge a l'abast de molt poques butxaques.

Les restes del vaixell es van descobrir el 1985 i són a 650 quilòmetres de la costa canadenca, a 4.000 metres de profunditat, dins d'aigües internacionals de l'oceà Atlàntic. 

 

ARXIVAT A:
CanadàEstats Units
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut