Així funcionen els nous senyals lluminosos que s'activen quan hi ha animals a la carretera
- TEMA:
- Trànsit
El Servei Català de Trànsit està provant a l'Alt Empordà un sistema de panells lluminosos pioner que permet avisar als conductors de la presència d'animals a la carretera, com ara senglars o cabirols.
Un sistema equipat amb càmeres tèrmiques i amb l'ajuda de la intel·ligència artificial detecta els animals que travessen la via o que estan a punt de fer-ho, i de seguida encén una alerta a un panell lluminós que avisa el conductor i l'obliga a reduir la velocitat.
El primer panell lluminós s'ha instal·lat a l'N-260 a Cabanelles i estarà a ple rendiment al setembre. Abans de final d'any, se n'instal·laran dos més, a Garriguella --també a l'N-260-- i a l'N-2 a l'altura de Pontós.
La fauna salvatge provoca un de cada tres accidents de trànsit a Catalunya i hi ha alguns punts especialment conflictius, com els que s'han escollit per a aquesta prova pilot.
El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat que han optat per un panell lluminós perquè la majoria de la fauna salvatge surt a buscar aliment al vespre i a la nit, i és en aquesta franja del dia quan hi ha més accidents.
"Es fa tot per tal que s'eviti el xoc i busquem aquesta estratègia perquè el conductor actuï i no pas perquè ho faci el senglar, perquè li hem entrat nosaltres al seu hàbitat."
Per tal d'evitar confusions, aquests panells estaran per defecte inactius i només s'encendran quan les càmeres detectin l'entrada d'un animal a la via. El sistema s'alimenta a través de panells solars i bateries.
Altres sistemes també alerten de ciclistes o de gel a la calçada
La Diputació de Tarragona també porta a terme una prova pilot, en col·laboració amb la URV i l'Eurecat, amb sensors intel·ligents que activen una senyalització específica quan es detecta un perill.
En aquest cas, el sistema també alerta de fauna salvatge, però també de la presència de gel a la calçada o de ciclistes circulant per la via. També s'han instal·lat sensors per inundacions o dels anomenats pedagògics per evitar-hi l'excés de velocitat.
Igualment, el Servei Català de Trànsit també ha estat provant a l'N-145, la carretera que uneix la Seu d'Urgell i Andorra, un sistema que alerta els conductors de la presència de ciclistes dins dels túnels.
A través de la intel·ligència artificial, una càmera col·locada 100 metres abans del túnel detecta els ciclistes i un panell informatiu fa baixar la velocitat permesa de 80 a 60 quilòmetres per hora.
- ARXIVAT A:
- Trànsit Medi ambient