Així hauràs de demanar dia i hora al CAP: la nova atenció primària en pandèmia
- TEMA:
- Salut
Novetats sobre com demanar hora al Centre d'Atenció Primària. No serà ni directament, com era abans de la pandèmia, ni havent de fer una petició prèvia, com ha estat des de l'arribada de la Covid. Demanar hora al CAP serà, més aviat, un entremig.
El Servei Català de la Salut (Catsalut) està acabant de dissenyar un nou sistema que abans que acabi el mes hauria d'estar en funcionament: es podrà agafar dia i hora, però explicant el motiu de la consulta, i només quan realment calgui que ens visiti un metge o infermera.
Uns canvis enfocats a tenir més temps per atendre mèdicament, quan la manca de professsionals és evident, i quan la pandèmia ha deixat molta atenció no urgent per recuperar. "El que estem intentant és posar ordre. Si som capaços d'endreçar, els professionals tindran més temps per atendre i atendran d'una manera més efectiva", argumenta Marga Garcia Canela, responsable d'atenció a la ciutadania de l'ICS:
Més temps per atendre i fer menys burocràcia
La manca de professionals sanitaris és una realitat acceptada per tothom i amb cap solució a curt a termini. La majoria del personal fa més hores de la seva jornada laboral, remunerades a part. Però els números tampoc surten.
Des del Catsalut, l'única manera que veuen factible, ara per ara, per reduir els temps d'espera per tenir una visita al Centre d'Atenció Primària és fer aquesta reordenació aplicant l'eterna reclamació dels equips de primària: tenir més temps per fer assistència sanitària, i fer menys burocràcia. Es recupera la presencialitat a la consulta, i que sigui amb l'equip assignat, però sense aspirar a les xifres prepandèmia, com reivindica Gemma Craywinckel, directora del Servei Català de la Salut:
"La presencialitat ha de tenir valor. Nosaltres no volem marcar un percentatge i dir: 'Abans de la pandèmia estàvem al 80%, vull recuperar el 80%.'"
Tothom tindrà un auxiliar administratiu
Asseguren que volen preservar la visita presencial per dedicar-se a fer visites mèdiques, i tot el que es pugui fer sense haver d'anar-hi es farà sense haver de veure el metge. I aquí és on entra en joc l'auxiliar administratiu. Tothom en tindrà un d'assignat, igual que ara té metge i infermera. Part de la seva feina serà estalviar paperassa al metge i el pacient ho hauria de notar en exemples com el que descriu Marc Tomàs Corella, auxiliar administratiu del CAP Vila de Gràcia:
"Jo com a usuari tinc X proves durant l'any, i aquest administratiu tindrà accés a poder gestionar-les prèviament. De manera autònoma i proactivament. Abans havíem d'esperar que l'usuari vingués".
Al davant tenen un nombre no determinat de diagnòstics pendents, i la descompensació dels pacients crònics, que no han seguit tan de prop durant la pandèmia, i ja s'ha notat en els nivells de qualitat assistencial. "En el compliment dels estàndards de qualitat amb tota la patologia crònica, nosaltres veiem que hem baixat. No estem fent suficientment bé allò que hauríem de fer i sabem on està la nostra fita de qualitat i ens basarem molt en això", subratlla Gemma Craywinckel.
Què canvia a la pràctica
- Es podrà demanar hora com fins ara: per telèfon, al taulell o via la web de cita prèvia, on es faran més evidents els canvis.
- Quan s'entri a la web s'haurà de marcar un dels motius que han analitzat, des de l'inici de la pandèmia, com a més freqüents: renovar un pla de medicació, demanar la baixa, l'alta, saber els resultats d'una prova o voler una visita.
- Segons el motiu, el sistema donarà una resposta, que no sempre serà una visita presencial. De totes maneres, si es vol agafar dia i hora, torna aquesta opció, amb la novetat que caldrà explicar el motiu de la consulta.
Des del Servei Català de la Salut confien, amb aquests canvis, millorar els temps d'espera per tenir hora amb el metge, i la qualitat de l'assistència.
- ARXIVAT A:
- Salut Covid-19 Coronavirus