Així serà la C-16 entre Berga i Bagà: cinc túnels nous i un carril reversible
- TEMA:
- Trànsit
El tram de la C-16 entre Berga i Bagà ja té aprovat el projecte de renovació. En total es faran obres a 20,7 quilòmetres de l'Eix del Llobregat per fer-lo més funcional, segur i amb un trànsit més fluid.
Per aconseguir-ho, es construiran cinc túnels i s'eixamplarà la calçada amb un carril addicional que podrà ser de pujada o de baixada, gràcies a la instal·lació d'una barrera mòbil pionera a l'Estat.
En concret, el projecte preveu que la via passi a tenir quatre carrils (dos per sentit) entre Berga i Cercs, i que en tingui tres (un dels quals, el reversible) entre Cercs i Bagà.
Així mateix, als 15 accessos que hi ha en aquest tram s'hi construiran passos elevats perquè els vehicles que surtin no s'hagin de creuar amb els del sentit contrari.
El cost estimat de l'obra és 240 milions d'euros, cosa que la situa com una de les actuacions més rellevants a la xarxa viària de la Generalitat dels pròxims anys.
El govern considera que es tracta d'una proposta d'ampli consens al territori amb la qual els veïns de la zona quedaran menys afectats pel trànsit dels caps de setmana, especialment a l'hivern.
Túnels i estructures
En total, el projecte inclou la construcció de cinc túnels, que sumen una longitud total de 2,3 quilòmetres, entre els quals cal remarcar el túnel a la Nou de Berguedà, de 870 metres de longitud.
També es construiran una trentena d'estructures que sumen una longitud de 2,2 quilòmetres. El més destacat és el nou viaducte de Cercs. Amb una longitud de 290 metres, serà més ample que l'actual --tindrà tercer carril reversible-- i s'allunyarà del nucli urbà.
A més, la via es recobrirà en el punt on hi ha la sortida Berga Centre. Finalment, el projecte comporta també la construcció de noves vies locals a Guardiola de Berguedà i a Bagà, incloent-hi un eix ciclista del Berguedà.
La barrera mòbil
En una zona muntanyosa i amb valor natural, la Generalitat preveu que el tercer carril reversible sigui suficient per respondre a les cues que es formen a la via principal de connexió de l'àrea de Barcelona i la Catalunya Central amb el túnel del Cadí, la Cerdanya i la Catalunya Nord.
En aquest tram, els temps de trajecte per l'Eix del Llobregat poden arribar a triplicar-se a l'hivern. Les hores puntes acostumen a ser els divendres a la tarda en sentit nord, i els diumenges a la tarda en sentit sud.
Així, la barrera mòbil permetrà que el tercer carril s'adapti a aquesta peculiaritat: funcionarà en un sentit o en un altre en funció de les necessitats i permetrà separar els sentits de la circulació.
El sistema funciona mitjançant una màquina de transferència, que agafa la barrera de formigó i la va movent mentre circula a uns 8-16 km/h. L'operació es fa circulant en el sentit on es tanca el carril, i s'acostuma a fer en horaris amb poc trànsit.
A més, la Generalitat explica que el disseny dels carrils preveu que hi hagi prou espai per permetre la circulació en cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic.
L'obra millorarà la seguretat viària, ja que augmentaran les zones d'avançament i s'instal·larà una separació física dels dos sentits de la circulació.
El Departament ja ha aprovat definitivament el projecte, i durant el primer trimestre del 2025 preveu sotmetre a audiència d'interessats i administracions el projecte constructiu del primer tram, entre Berga i Cercs. La seva aprovació definitiva està prevista, doncs, durant el 2025.