Així treballen els repartidors de Glovo, Deliveroo i Amazon durant el coronavirus

Les plataformes incentiven la demanda amb enviaments gratis mentre en alguns restaurants es produeixen aglomeracions en hora punta i als repartidors no se'ls proporcionen ni mascareta ni guants

Iván GutiérrezActualitzat

La crisi del coronavirus i la instauració de l'estat d'alarma ha fet que els establiments tanquin i els restaurants hagin d'abaixar la persiana. Però alguns, no l'han baixat del tot.

El decret de l'estat d'alarma preveu que repartidors de plataformes com Deliveroo, Glovo o UberEats puguin treballar, un fet que ajuda els restaurants a seguir funcionant.

Però les condicions en les quals han de treballar disten molt de ser les òptimes, segons denuncien molts repartidors. Plataformes com Deliveroo o Glovo s'havien compromès públicament a proporcionar material de seguretat com mascaretes i guants als repartidors, però això no s'està produint a cap de les dues.

Així ho explica l'Óscar, rider de Glovo i Deliveroo:

"Estem exposats 12 hores a treballar, i si això ja era precari, ara estic cobrant una mitjana d'un euro i mig l'hora. Prenem riscos i per tant moltes mesures de seguretat les prenem nosaltres, com deixar el paquet a la porta i picar amb objectes per no tenir cap contacte amb res."

 

Un repartidor de Deliveroo treballant aquests dies, en plena crisi del coronavirus
Un repartidor de Deliveroo treballant aquests dies, en plena crisi del coronavirus

 

Un rider de Deliveroo, Joan (nom fictici), apunta un missatge similar:

"Als restaurants també s'estan fent coses, però moltes vegades no n'hi ha prou. Ens diuen que som serveis mínims, però seguim cobrant el mateix tot i tenir molt més risc, i a més, sense el material adequat."

 

Aprofitar la pandèmia: "Queda't a casa, i demana UberEats"

Si la situació és excepcional, les plataformes a més estan fent ofertes als consumidors per tal d'incentivar la demanda i que hi hagi més comandes.

UberEats, per exemple, ha fet una oferta aprofitant el lema "queda't a casa" seguit de "demana UberEats" amb el codi "No te la juguis".

 

Captura d'un anunci d'UberEats oferint descomptes durant aquesta setmana
Captura d'un anunci d'UberEats oferint descomptes durant aquesta setmana

 

El que està fent la companyia és fer enviaments a pèrdues, o donar descomptes de 15 euros perquè la gent demani.

Glovo també ho està fent, amb enviaments per tan sols 1 euro a determinats restaurants amb el lema "regala't un bon moment".

Aquesta situació, segons l'Óscar, provoca les aglomeracions que hi ha hagut a molts locals:

"Sembla mentida que en la situació en la que estem, les plataformes ens donin tanta llibertat i permetin que 2.000 riders sortim al carrer per 500 comandes. Això ens exposa, i fa que es produeixin aglomeracions a molts locals cèntrics".

De fet, aquestes aglomeracions amb imatges de repartidors amuntegats a les portes de cadenes com McDonalds o GoikoGrill no han fet cap bé.

Des d'aquest dimarts, aquestes companyies que havien decidit operar els primers dies d'alarma, finalment han suspès el seu servei de repartiment a domicili o "delivery".

 

Aglomeració de repartidors davant d'una botiga de menjar ràpid
Aglomeració de repartidors davant d'una botiga de menjar ràpid

 

Les comandes han baixat lleument en números absoluts, segons apunten algunes fonts, però en hora punta, i especialment a les zones amb més poder adquisitiu de la ciutat, s'han incrementat.

 

Cua de riders a l'exterior d'un establiment de menjar ràpid
Cua de riders a l'exterior d'un establiment de menjar ràpid

 

Tot i que hi hagi menys comandes, al haver-hi també menys restaurants oberts, fa que pràcticament els mateixos riders que en condicions normals s'amunteguin als pocs establiments que estan oberts. Per això, dimarts mateix, al KFC de carretera de Sants es van veure escenes de multitud de repartidors a les portes.

 

Psicosi pel coronavirus

I és que si la psicosi pel Coronavirus s'ha instal·lat a moltes persones que surten al carrer durant poca estona al dia, entre els repartidors està creixent cada vegada més tenint en compte que entren en contacte amb restaurants, clients, i gent del carrer.

A Madrid, per exemple, ja s'ha confirmat algun positiu entre els repartidors, i això ha estès el pànic entre els "riders".

 

Amazon, treballant més que mai  

Qui no para màquines és Amazon a El Prat. Si la plantilla tenia flexibilitat horària segons els pics de demanda, aquesta setmana la direcció els fa treballar una hora més per l'onada de feina.

De fet, tot i haver-se confirmat un positiu de Covid-19 al mateix centre, l'empresa no està prenent mesures per desinfectar i esterilitzar els llocs de treball, segons apunten fonts sindicals.

 

Cotxes particulars al centre logístic d'Amazon al Prat
Cotxes particulars al centre logístic d'Amazon al Prat

 

Els treballadors s'estan revoltant per exigir més mesures de seguretat, no només a Barcelona, sinó a tot el món. En reunions entre empresa i sindicats, Amazon ha dit que pagarà dos euros més per hora als que treballin durant aquests dies.

Des de Comissions Obreres d'Amazon, José Luis Arias exigeix més mesures de seguretat a l'empresa:

"La salut dels treballadors val dos euros més. Exigim a Amazon que prengui les mesures de seguretat adequades per evitar que hi hagi més contagis".

 

Però el problema no només és dins el magatzem. Fora, centenars de repartidors autònoms recullen paquets de forma individual amb els seus vehicles individuals per repartir-los pel seu compte, sense gaires mesures de seguretat. Paquets que fonts dels treballadors asseguren que no són de primera necessitat, i creuen que caldria restringir l'oferta.

ARXIVAT A:
Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut