La família protagonista de la sèrie "Això no és Suècia" (3Cat)
La família protagonista de la sèrie "Això no és Suècia" (3Cat)

"Això no és Suècia", aplaudida a Canes: altres sèries i pel·lícules que aborden la criança

La sèrie coproduïda per 3Cat obre la secció oficial a competició del Canneseries i trenca amb humor la utopia de la criança ideal

Actualitzat

La filla de cinc anys crida emmurriada que vol "chuches", mentre refusa la torrada d'alvocat que li ofereix el pare consternat: "Això és porqueria industrial, Lia, el papa i la mama mai te'n compraran, de 'chuches', perquè t'estimem molt". Una argumentació sense èxit, perquè la nena crida desesperada: "Jo vull 'chuches'!"

És l'exemple perfecte de l'esforç sobrenatural per ser mares i pares exemplars i feliços, i el cop de realitat en constatar que no hi ha una fórmula exacta per aconseguir-ho.

"Això no és Suècia" converteix les contradiccions de la criança en una autoparòdia portada al límit, fugint del relat que ha venut tradicionalment la indústria nord-americana.

Violeta Sanvisens i Marcel Borràs durant una escena d'"Això no és Suècia" (ACN)

La periodista Alba Carreres, especialitzada en criança, acaba de publicar el llibre "Criar amb humor" i creu que aquesta influència ens ha arribat aquí en forma de "purpurinament", de brilli-brilli, de com han de ser les maternitats perfectes:

"I ara és quan ens adonem que les maternitats perfectes no existeixen, les maternitats d'Instagram són totalment ficció. I comencem a valorar les maternitats reals amb humor, que és l'única manera per sobreviure a les criances."

L'audiovisual de casa nostra vol dir-hi la seva amb noves aproximacions menys edulcorades de la maternitat i la paternitat. "Els dies que vindran", de Carlos Marques-Marcet, va ser una de les pioneres: el retrat durant nou mesos d'un embaràs inesperat, amb pors, alegries i contradiccions inclosos.


I també la sèrie "Mira lo que has hecho", escrita i protagonitzada per Berto Romero, que amb molt d'humor es posa a la pell d'uns pares novells que es veuen completament desbordats per la criança.


Després han vingut "20.000 espècies d'abelles", d'Estibaliz Urresola Solaguren, i el retrat empàtic de mare i filla -i tota la família- en la gestió del trànsit de gènere infantil. O "Cinco lobitos", d'Alauda Ruiz de Azúa, sobre aprendre a ser mare sense oblidar tot el que encara comporta ser filla.


I per què han triomfat totes aquestes narratives? Carreres explica que, senzillament, ens les hem cregut:

"Hem empatitzat amb totes aquestes mares i fins i tot ens han caigut malament. Això és senyal que les maternitats estan canviant, ja no ens venen aquesta maternitat pura, virginal, fins i tot com de la verge Maria".

Ni cal mitificar la figura paterna. Amb marge per tenir dubtes, equivocar-se i aprendre durant el camí. Ho exemplifiquen els pares no estereotipats de les pel·lícules britàniques plenes de llum "Aftersun", de Charlotte Wells, i "Scrapper", de Charlotte Regan, i també la catalana "Els encantats", d'Elena Trapé, sobre l'estrany moment de separar-se dels fills per primer cop després d'un divorci.


Carreres diu que encara queda camí per recórrer, però és un gran alleujament veure com es reivindica la dona com a desastre criant, "perquè si els homes ho han estat històricament, per què no ho podem ser les dones?"

Aquest any s'estrenen altres aproximacions poc explorades a l'audiovisual, com el rebuig a la maternitat, amb les pel·lícules "Les mares no", de Mar Coll, o "Mamífera", de Liliana Torres. Aquesta última ja ha guanyat el premi del jurat a la millor interpretació per la seva protagonista, l'actriu Maria Rodríguez Soto, al festival South By Southwest (SXSW) d'Austin, a Texas. És un dels certàmens de cinema, música i televisió més influents dels Estats Units i se celebra en un estat que encara és l'epicentre antiavortista del país.

 

ARXIVAT A:
TelevisióFamília SèriesInfància
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut