Ajudes encallades: el govern només ha pagat un 1,4% de les subvencions a plaques solars

L'allau de sol·licituds rebudes des del primer moment, la complexitat del procés administratiu i la falta de personal fan que dos anys després que comencés el període de sol·licitud només una petita part les hagi cobrat

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Esther Ortega

Redactora de la secció d'Economia de TV3

Actualitzat

El període de sol·licitud d'ajudes a l'autoconsum renovable va obrir-se el gener del 2022 i només la primera setmana ja es van rebre més de 10.000 sol·licituds. L'èxit de la convocatòria va superar totes les previsions i va generar un coll d'ampolla que encara no s'ha desembussat.

El disseny de les ajudes depèn del govern espanyol, però són les comunitats les encarregades de tramitar-les i a Catalunya, com a la resta de comunitats, estan arribant amb comptagotes.

A les oficines de l'ICAEN, l'Institut Català de l'Energia, han arribat 75.435 sol·licituds que suposen 405 milions d'euros, una xifra que dobla de llarg els 187 milions d'euros disponibles en subvencions per la instal·lació de plaques fotovoltaiques i sistemes d'emmagatzematge.

Les sol·licituds continuen arribant, tot i que amb aquests números està clar que la possibilitat de cobrar és nul·la si no s'amplia novament la partida. Però la convocatòria --com recull la normativa-- no es pot tancar fins que no estigui atorgat el 100% del pressupost.

L'allau d'expedients és tal que de moment els tècnics només han pogut atorgar el 44% del pressupost, 82,3 milions d'euros. Dit d'una altra manera, fins ara 15.678 sol·licituds han estat atorgades. Ara bé, atorgades no vol dir pagades.

L'atorgament és una garantia que es rebran els diners, però per arribar a aquest punt els sol·licitants encara han de passar una última fase: presentar els justificants de la seva instal·lació --tenen dotze mesos per fer-ho-- i rebre la validació final. Només després d'aquest últim tràmit podran rebre els diners.

Fins ara, 747 expedients han aconseguit completar tot el procés i, per tant, rebre la subvenció. En total, han sortit de la caixa 2,61 milions d'euros, un 1,4% del total de les ajudes.

 


Més tècnics per tramitar les ajudes

L'any passat van arribar reforços de personal a l'ICAEN, en total van incorporar-se 74 persones en diferents onades i d'aquestes, 44 van destinar-se a tramitar les subvencions per l'autoconsum renovable, malgrat tot com reconeixen des de l'ICAEN "els terminis de resposta i de pagament no han estat els que ningú esperava".

A més, afegeixen que la percepció de retard en la tramitació dels ajuts s'ha incrementat per  les posteriors ampliacions de pressupost, la darrera al gener d'aquest any, "que han fet que els calendaris es desajustessin, ja que han permès atendre peticions que inicialment no s'havien tramitat per falta de pressupost".

Amb més volum de diners disponible, els tècnics han optat per poder atorgar el màxim d'expedients possibles. Tot i que s'han començat a tramitar pagaments, el que s'ha primat, per sobre de tot és l'atorgament, perquè és aquest primer pas el que garanteix al sol·licitant que la seva inversió rebrà la subvenció, i per tant que pot tirar-la endavant.

I quan acabaran de resoldre's tots els expedients presentats? Des de l'ICAEN no volen posar dates, perquè la casuística de cada expedient és diferent, però en tot cas, la tramitació no podrà allargar-se més enllà de mitjans del 2026, aquesta és la data límit que marca la pròpia normativa de la convocatòria.
 

Més de dos anys per cobrar l'ajuda al vehicle elèctric

Una altra de les ajudes que acumula també un retard de més de dos anys és la del vehicle elèctric. Ho saben els responsables dels concessionaris, "tenim clients a qui fa més de dos anys que els vam vendre el vehicle i no han rebut l'ajuda i això és una cosa bàrbara per la gent que fa una aposta per l'ecologia", explica Carlos Lobato, gerent d'Automoción Lobauto.

Alguns clients --explica-- opten perquè el banc, amb qui financen la compra del cotxe, els avanci els diners de l'ajuda durant un any, "les entitats financeres en percebre la problemàtica que hi ha per aconseguir l'ajuda de forma ràpida, per incentivar les vendes i que el concessionari pugui vendre vehicles, fa un finançament extra a part del vehicle. Perquè el client no hagi de pagar el Pla Moves, s'ho avancen a un 0% d'interès, però per un any".

La realitat és que passat aquest any, les ajudes no arriben i aquests clients han de retornar els diners al banc i continuar esperant la subvenció.

Un vehicle elèctric endollat en un punt de càrrega del Palau d'Anglesola

Un vehicle elèctric endollat en un punt de càrrega del Palau d'Anglesola (ACN/Anna Berga)

Quina demora acumulen els expedients? Per aquells que estiguin esperant encara que els hi comuniquin l'atorgament de l'ajuda, és a dir, el dret a cobrar-la, han de saber que en aquests moments s'estan atorgant sol·licituds que van presentar-se durant la primera quinzena de juny del 2023. Però per rebre els diners encara hauran d'esperar.

Com en el cas de les ajudes a l'autoconsum renovable, un cop atorgada l'ajuda, comença el procés de justificació on s'ha de presentar tota la documentació que ha de ser validada. Doncs bé, els últims expedients pagats van rebre la justificació a la primera quinzena d'agost del 2022, fa gairebé un any i mig.
 

Nova ampliació del Pla Moves III: 37 milions d'euros més

L'equip de tècnics dedicat a tramitar les ajudes del Pla Moves III també ha rebut reforços. De la setantena de noves contractacions de l'any passat, prop de 22 persones van incorporar-se a aquest departament. Una plantilla que ara haurà de fer front a una nova ampliació del pressupost. Aquest dilluns s'aprovava una nova partida de 37 milions d'euros pel Moves III a Catalunya. Això permetrà que noves sol·licituds siguin encara acceptades.

El pla Moves III suposa una ajuda de fins a 4.500 euros per vehicle que pot arribar als 7.000 amb l'entrega d'un altre per desballestar. Segons les últimes dades disponibles s'han sol·licitat ajudes per valor de 97,74 milions d'euros per la compra d'un vehicle elèctric o híbrid endollable, dels que s'han atorgat 67,4 milions.

Ara bé, quants han arribat finalment a la butxaca dels sol·licitants? Una mínima part, només 7,10 milions d'euros. L'endarreriment encara és més acusat en les ajudes a la infraestructura de recàrrega que inclou el Pla Moves III. En aquest cas, dels 91 milions sol·licitats, se n'han pagat 3,45 milions.

 


Més ajuts a la rehabilitació energètica d'edificis

Les ajudes a la rehabilitació energètica d'edificis a municipis de menys de 5.000 habitants és una altra de les ajudes que gestiona l'ICAEN i que romandrà oberta fins a finals de juliol.

Ahir mateix, el pressupost inicial de 30 milions, que ja havia quedat superat  per les sol·licituds de més de 37 milions, va tornar a ampliar-se amb 15 milions més. En aquest cas, l'últim expedient revistat és el que va presentar-se el 30 de març del 2023. Un cop els expedients passen la justificació, han d'esperar de mitjana 150 dies fins a cobrar els diners.

Però quants diners han arribat a les mans dels sol·licitants? Només 785.000 euros

Impacte positiu malgrat el retard

Des de l'ICAEN creuen que la gestió del gran volum d'expedients "ha suposat un repte en l'àmbit administratiu" però estan convençuts malgrat els endarreriments, "els ajuts dels Next Generation tindran un impacte positiu".

Així, asseguren que la línia d'autoconsum, ha contribuït a la instal·lació de 666 MW en equips fotovoltaics "i la xifra pot arribar als 1.180 MW quan s'atorgui tot el pressupost". 

Pel que fa a la mobilitat elèctrica defensen que les ajudes han facilitat la posada en circulació de 18.434 vehicles elèctrics i la instal·lació de més de 16.000 punts de recàrrega, "xifres que poden arribar amb les ampliacions de pressupost a les 28.340 i 26.000 unitats, respectivament".

ARXIVAT A:
Economia de butxacaEnergia
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut