Les ajudes per canviar de cotxe oscil·laran entre els 400 i els 4.000 euros
Vehicles esperant comprador en un concessionari de Madrid (EFE/David Fernández)

Ajudes a particulars i autònoms per canviar de cotxe: de 800 a 5.000 euros

Les subvencions més altes del pla Renove 2020, que inclou vehicles de combustió tal com demanava el sector, seran per la compra de vehicles elèctrics, de zero emissions

Gemma Navés / Irene Vaqué ReigActualitzat

Particulars i autònoms es podran beneficiar d'ajudes de 5.000 euros per l'adquisició d'un cotxe de zero emissions i fins a 1.600 per un de combustió. Són alguns dels incentius inclosos en el pla de xoc per al sector de l'automoció que el govern espanyol ha aprovat per fer front als efectes del confinament i la crisi del coronavirus en el sector de l'automoció.

El pla està valorat en 3.750 milions d'euros. Les ajudes seran efectives des d'aquest mateix dimarts i, per tant, s'hi podrà acollir tothom que compleixi els requisits i compri un vehicle des d'aquest 16 de juny.

 


Quines ajudes hi ha per canviar de cotxe?

Es prioritzaran els vehicles més eficients i hi ha el compromís que el sector faci un descompte equivalent al de l'ajuda estatal, excepte en els vehicles de zero emissions, quan hi hauran d'aportar 1.000 euros.

Traduït en xifres, això vol dir que l'ajut per als vehicles amb etiqueta Zero -com els elèctrics o els elèctrics híbrids endollables- per a particulars i autònoms serà de 5.000 euros (4.000 euros + 1.000 de la marca). Si el model que es compra és Eco, es rebran entre 1.200 i 2.000 euros en total. I si té l'etiqueta C, entre 800 i 1.600 euros.

Les ajudes per canviar de cotxe oscil·laran entre els 400 i els 4.000 euros
Els vehicles de km 0 també es podran comprar amb el pla estatal d'ajudes al sector del motor (EFE/David Fernández)


Si els destinataris són pimes, l'ajuda serà de 4.200 euros per als Zero, d'entre 1.000 i 1.600 per als Eco i d'entre 700 i 1.300 per als C.

En el cas de les grans empreses, els imports seran 3.800 euros, entre 900 i 1.400 i entre 600 i 1.100, respectivament. Això, sempre comptant la suma de l'ajuda estatal i la de la marca.

Hi haurà una subvenció extra de 500 euros en cas que el vehicle a desballestar tingui més de 20 anys i també si els beneficiaris tenen la mobilitat reduïda o pertanyen a llars amb ingressos mensuals inferiors als 1.500 euros.


Condicions per demanar la subvenció

Per acollir-se a les ajudes, caldrà desfer-se d'un turisme d'almenys 10 anys d'antiguitat -7 si és un vehicle comercial-, amb la ITV en vigor i que el beneficiari en sigui el titular o, com a molt, hi tingui un parentiu de primer grau.

Una altra condició és que es limita l'ajuda als vehicles amb l'etiqueta ambiental A o B que tinguin emissions inferiors a 120 gCO2/km -155 si són vehicles comercials lleugers-, o bé que siguin vehicles amb energies alternatives.

El pla està pensat per a la compra de vehicles de fins a 35.000 euros, o 45.000 en cas de persones amb mobilitat reduïda o amb rendes baixes.

També es preveu que es pugui adquirir els cotxes utilitzats matriculats a partir de l'1 de gener de 2020, és a dir, els anomenats vehicles de km 0, per facilitar que els concessionaris puguin col·locar els cotxes automatriculats que tenen en estoc per l'aturada del mercat.

 

Les ajudes del pla de xoc seran incomptabiles amb les del pla Moves per a la compra de vehicles elèctrics.

Les previsions de l'Executiu són que per cada milió d'euros injectat amb aquest pla s'aconsegueixi una reducció anual d'emissions de 716.000 tones de CO₂, així com de 4.600 tones d'òxids de nitrogen (NOx) i de 400 tones de partícules.

Tot i així, subvenciona vehicles de combustió, tal com van demanar les empreses del sector. Una mesura que altres països europeus han evitat.

Càrrega d'un vehicle elèctric a Berlín (Reuters / Fabrizio Bensch)

 

450 milions per renovar el parc

El programa incorpora una partida de 450 milions d'euros destinada a la renovació del parc automobilístic i també el parc de vehicles que té en aquests moments l'Administració.

D'aquests 450 milions d'euros, 250 milions aniran a un programa de renovació del parc dels cotxes més antics, tant si són turismes, vehicles comercials lleugers, vehicles industrials pesants o autobusos.

Estarà vinculat, igual que plans anteriors com el PIVE o el Renove, a convertir en ferralla un vehicle antic per cadascun que s'adquireixi nou.

També hi ha una partida de 100 milions d'euros per al Pla Moves i 100 milions més per actualitzar el parc de l'administració per vehicles sense emissions.

El parc automobilístic espanyol té una antiguitat mitjana de 12,7 anys, un dels més envellits d'Europa.

Què passarà amb la xarxa de recàrrega de vehicles elèctrics?

Està previst impulsar la infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, amb la intenció d'arribar a 340.000 punts en el territori estatal el 2030 i 830.000 punts de cara al 2040.

L'objectiu és que les plantes fabriquin entre 700.000 i 800.000 vehicles elèctrics i híbrids endollables per al 2030. Això voldrà dir que els fabricants treballaran per a l'adjudicació de nous models electrificats a les fabriques espanyoles.

La voluntat de l'executiu de Pedro Sánchez és aconseguir arribar l'any 2050 a les zero emissions.

Com ho estan fent a altres països?


Fa uns dies, França va donar llum verda a un pla per a la indústria de l'automòbil dotat amb 8.000 milions d'euros. L'executiu de Macron ha condicionat els ajuts al fet que els fabricants francesos repatriïn part de la seva activitat.

A Alemanya també han engegat un programa de suport, dedicant prop de 5.000 milions a ajuts per a la compra de vehicles. Això sí, deixen fora els de motor de combustió i aposten per la creació de punts de recàrrega elèctrica.

Suspenen el Saló de l'Automòbil de Ginebra pel coronavirus, previst per al 5 de març
Una edició anterior del Saló de l'Automòbil de Ginebra (Reuters/Pierre Albouy)

 

Com van les vendes de vehicles?

El mes de maig, es van vendre 34.337 vehicles, un 72% menys que l'any passat. Una xifra de matriculacions molt baixa, tot i que una mica millor que les tot just 4.160 unitats venudes a l'abril.

S'espera que les ajudes serveixin per reflotar un sector que dona molta ocupació i que es troba en plena reestructuració.

Això voldrà dir que els fabricants treballaran per a l'adjudicació de nous models electrificats a les plantes espanyoles, ja que el poder de decisió de les multinacionals no és aquí.

 

Quin pes té l'automoció en l'economia?

El sector de l'automoció representa una desena part del PIB espanyol i actualment dona feina a 650.000 persones de manera directa i a uns dos milions de treballadors de manera indirecta.

El tancament de les plantes de Nissan a Catalunya implicarà la pèrdua de molts llocs de treball. Prop de 3.000 directes i 20.000 d'indirectes.

Amb les cadenes de producció parades durant setmanes, els concessionaris tancats, les restriccions a la mobilitat i la major part de les plantilles acollides a expedients temporals de regulació d'ocupació (ERTO), el sector ha sortir del confinament pel coronavirus molt tocat.

ARXIVAT A:
MobilitatEconomia de butxacaContaminacióAutònoms
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut