Alerten que la preinscripció online i la crisi empitjoraran la segregació escolar
- TEMA:
- Estat d'alarma
Aquests dies s'està debatent si els nens han de tornar o no a les escoles abans de l'estiu. Sentirem diferents opinions sobre aquest tema en l'àmbit educatiu. Però hi ha un altre punt que preocupa. La Fundació Bofill, especialitzada en educació, alerta de l'augment de la segregació als centres escolars en els pròxims mesos per la crisi del coronavirus, i demana mesures urgents per identificar i distribuir els alumnes més vulnerables. També diu que s'ha d'evitar l'aparició d'escoles gueto.
Segons la Fundació Bofill, aquest any la preinscripció escolar serà crítica per contenir un creixement de la segregació escolar. El període de preinscripció, que serà principalment online, i una alta mobilitat de les famílies a causa de la crisi de la Covid-19, empitjoraran els nivells de segregació escolar a Catalunya.
Si no es despleguen les mesures necessàries per identificar i distribuir aquest alumnat, la segregació escolar pot incrementar-se de manera contundent i immediata aquest pròxim curs 2020-21.
Terrassa, el municipi amb més segregació escolar
Terrassa és el municipi de Catalunya amb més segregació escolar. Això vol dir que en aquesta ciutat és on els alumnes vulnerables estan menys repartits pels diferents centres. La situació ha anat millorant els darrers anys, en certa mesura gràcies a una oficina que centralitza les matriculacions.
Ismael Palacín, director Fundació Jaume Bofill:
"No vaig a apuntar-me a la meva escola on em diran:"Escolti vostè. Potser aquí és un tipus de famílies que potser no encaixaria del tot i l'envio cap a una altra escola". M'apunto a l'escola que jo vull. Però en una oficina central d'escolarització, on si hi han dubtes m'informen de forma equitativa sobre totes les escoles."
Les jornades de portes obertes són una altra eina contra els prejudicis cap a les escoles on hi ha més alumnat vulnerable. Aquest curs no es podran fer.
Ismael Palacín:
"Aquells prejudicis on els pares veien més unes famílies, per exemple, amb mocador a les portes d'aquelles escoles, o aquells mestres... Tot això ja no passarà en època de confinament perquè serà on line."
La Fundació Jaume Bofill demana que s'incrementin les places reservades a l'alumnat vulnerable, que augmentarà. Ara el mínim és de 2 per aula. Però, per distribuir aquests estudiants, primer cal identificar-los.
Joan Cuevas, cap de projectes Fundació Jaume Bofill:
"En molts municipis hi ha bastant dèficit en aquesta detecció, per tant és molt important amb aquesta previsió d'increment d'alumnat vulnerable assegurar-se que aquests dispositius funcionin. I per tot els barris."
Algunes dades de l'estudi de la Fundació Jaume Bofill
Segons un estudi de la Fundació Jaume Bofill, Catalunya, en comparació amb els diferents països europeus, té unes xifres de segregació escolars molt altes. Només hi ha 7 països amb més mals resultats.
Més de la meitat dels municipis catalans de més de 10.000 habitants, 65 en total, han empitjorat, però també hi ha casos d'èxit, amb millores constants els darrers 12 anys, com ara Palamós, Igualada, Berga, Cerdanyola, Castelldefels o Sant Adrià de Besòs.
A Catalunya en els últims 5 anys, la segregació escolar només s'ha reduït un 4% i s'ha de tenir en compte que més segregació escolar equival a pitjors resultats educatius.
Mesures per evitar la segregació els pròxims 6 mesos
Les mesures immediates, per evitar l'augment de la segregació escolar en els propers 6 mesos serien:
Augmentar la reserva de places per a l'alumnat vulnerable (actualment el mínim és de 2 per aula, un percentatge molt inferior al nombre d'alumnat vulnerable)
Que la reserva d'aquestes places d'alumnat vulnerable s'allargui fins al setembre (ara s'acaba el juliol)
Que els ajuntaments despleguin dispositius de detecció d'aquest alumnat vulnerable.
- ARXIVAT A:
- Estat d'alarma Coronavirus