Un dron s'ha enlairat i aterrat sense incidents a l'aeroport de Lleida-Alguaire
El dron s'ha enlairat i aterrat sense incidents a l'aeroport de Lleida-Alguaire (3Cat)

Alguaire fa el primer vol d'un taxi-dron amb passatgers en un aeroport internacional a Europa

La companyia xinesa EHang ha inaugurat a l'aeroport de Lleida-Alguaire el primer centre d'operacions de vehicles aeris autònoms d'Europa

Actualitzat

Transportar persones en un dron ja és possible. Un vehicle aeri autònom amb dos passatgers s'ha enlairat i aterrat per primera vegada des d'un aeroport europeu. Ha estat a l'aeroport Lleida-Alguaire en un vol de demostració de la companyia xinesa EHang, que hi ha instal·lat el primer centre d'operacions de vehicles aeris autònoms d'Europa gràcies a un acord de col·laboració amb Aeroports de Catalunya.

Durant la inauguració del centre, EHang ha fet un vol de demostració de l'EH216-S, un eVTOL, vehicle elèctric d'enlairament i aterratge vertical: el primer aerotaxi certificat que ho fa en un aeroport internacional a Europa.

És un primer pas perquè la mobilitat amb taxi-drons sigui possible, però segons la representant de EHang, Victòria Jing Xiang, encara hi ha molta feina per fer:

"No és tan fàcil. S'ha de construir tot l'ecosistema d'aquesta mobilitat. No només la tecnologia, no només les aeronaus, també fa falta infraestructura, per exemple aeroports."

L'aeroport d'Alguaire disposa de l'autorització per a aquest tipus de vols de proves, que la normativa permet fer en un aeroport. Segons Marc Sanglas, secretari de Mobilitat de la Generalitat, aquesta infraestructura és pionera.  

"La gran novetat és poder veure com és la convivència entre l'aviació civil i aquestes aeronaus, i ho experimentarem aquí. S'han ajuntat diversos elements i això és el que fa que siguem pioners." 

Aquests aerotaxis, que poden assolir una velocitat màxima de 130 km/h i tenen una autonomia de mitja hora, ja poden volar dins l'espai aeri xinès. 

El taxi dron que pot portar dos passatgers, té mitja hora d'autonomia i pot anar a 130 km/h (3Cat)

Pendents de poder volar a Europa

Fa poc més de dues setmanes, el dia 13 d'octubre, que el model d'aerotaxi que s'ha enlairat aquest dimarts va obtenir la certificació de l'Administració d'Aviació Civil de la Xina (CAAC), que li permet volar dins l'espai aeri xinès. Tot i que a Europa encara no tenen permís per fer-ho, aquesta certificació representa una fita per a la indústria de l'aviació, ja que és la primera que autoritza el transport comercial de passatgers al món.

La companyia xinesa EHang, líder al món en mobilitat aèria no tripulada, va triar fa més de dos anys ubicar la seva base europea a Alguaire, per desplegar des d'aquí aquest sistema de mobilitat aèria urbana (UAM) a Europa.

 

En aquest context, el juliol de l'any passat Aeroports de Catalunya, Applus+ Laboratories i Catec (Centre Avançat de Tecnologies Aeroespacials) van signar un acord per fer de l'aeroport de Lleida-Alguaire una plataforma de certificació i proves de drons/AAM (Advanced Air Mobility) de referència en aquest àmbit a Europa.
 

Centre d'operacions de vehicles aeris autònoms

Un dels objectius d'aquest centre és integrar l'operació dels eVOLT en la infraestructura, sistemes de gestió de trànsit aeri, procediments i tecnologies de la informació d'un aeroport internacional com és el de Lleida-Alguaire.

A partir de l'experiència d'aquest centre d'operacions, pioner al món, també es desenvoluparan les solucions tecnològiques, regulacions i procediments per permetre la integració segura i eficient d'eVTOLs a l'espai aeri europeu, expliquen des d'EHang. Això permetria que els aerotaxis poguessin operar als aeroports comercials.

La creació d'aquest centre, que sorgeix de l'acord de col·laboració entre EHang i Aeroports de Catalunya, permetrà posicionar el sector aeronàutic i aeroportuari nacional a l'avantguarda de la mobilitat aèria avançada. Una indústria que té un mercat accessible de 9 bilions de dòlars el 2050, segons el banc d'inversió Morgan Stanley, que cita la companyia xinesa.

L'EH216-S, el dron-taxi més avançat

En aquesta avantguarda se situa l'EH216-S, que actualment és l'eVTOL autònom més avançat, madur i provat del món, segons la companyia.

"L'EH216-S TC és el primer aparell al món d'aquest tipus d'avió d'enlairament i aterratge vertical elèctric no tripulat ("eVTOL") que transporta passatgers."

Suma més de 40.000 hores de vol, acumulades a més de 14 països a Àsia, Europa, Nord-amèrica i l'Orient Mitjà. Només a Espanya, l'aeronau ha fet vols de demostració a Àvila, Lugo i Jaén, de la mà de la Policia Nacional, INTA, AESA, Enaire i Globalvia, però el d'aquest dimarts és el primer que s'ha fet en un aeroport internacional.

"EH216-S ha realitzat nombrosos vols de prova a zones d'altitud, i ha demostrant la seva plena capacitat en aquests escenaris."

"Ens comprometem a garantir la seguretat de tots els passatgers i a posar una base sòlida per a les operacions comercials", ha dit en el comunicat de l'empresa Huazhi Hu, fundador, president i director general d'EHang.

En aquest centre de l'aeroport d'Alguaire la companyia xinesa continuarà ampliant de manera gradual les proves a diversos escenaris --com els vols sobre aigua, i vols a més altitud-- per perfeccionar i millorar la seguretat dels vols fins a aconseguir l'objectiu: "EHang aixecarà gradualment aquestes limitacions operatives amb l'objectiu final de fer operacions comercials no tripulades integrals a les zones urbanes.

 

ARXIVAT A:
MobilitatTecnologiaAeroportsXina
Anar al contingut