Almodóvar s'endú el seu primer Lleó d'Or de Venècia per "La habitación de al lado"
Ha estat el seu primer llargmetratge en anglès, amb Tilda Swinton i Julianne Moore com a protagonistes
Partia com a favorit en les quinieles de la crítica al festival de Venècia. Finalment, Pedro Almodóvar s'ha imposat amb "La habitación de al lado", i per primera vegada, amb 75 anys, el director manxec s'endú el cobejat Lleó d'Or a casa. També s'ha convertit en la primera pel·lícula espanyola que s'endú el màxim guardó de Venècia: l'any 1967, Luís Buñuel el va guanyar per la producció francesa "Belle de jour".
La seva presència a la cerimònia de clausura indicava que seria un dels premiats pel jurat que presideix l'actriu francesa Isabelle Huppert. El director té un idil·li que ve de lluny amb la Mostra, que ja el va programar amb una de les seves primeres pel·lícules, "Entre tinieblas", i que el va guardonar amb el Lleó d'Or d'honor fa cinc anys per la seva trajectòria.
Visiblement emocionat, Almodóvar ha reivindicat el dret a morir dignament --tema central del seu film--: "Acomiadar-se d'aquest món netament i digna és un dret fonamental de l'ésser humà. No és un assumpte polític, sinó humà, i és des de la humanitat que s'ha d'abordar, encara que els governs hagin d'articular les lleis necessàries per dur-ho a terme".
Aquest és el moment en què el cineasta ha alçat el Lleó d'Or de Venècia:
"Som dones Almodóvar"
No ha estat a Hollywood, però han sigut anys de lluita per fer el seu primer llargmetratge en anglès. "La habitación de al lado" diu que l'ha fet a la seva manera, sense les imposicions de les "majors". No és una producció americana, però té dues grans estrelles internacionals: Tilda Swinton, amb qui ja va treballar al curt "La voz humana", i Julianne Moore, que s'estrena com a "chica Almodóvar".
"Som dones Almodóvar, treballem amb el seu llenguatge i l'atmosfera del seu cinema", assegura Swinton. "Em sento molt afortunada, no m'ho hauria esperat mai a la vida", va afegir Moore sobre la seva tria al repartiment.
El director ha apostat per abordar les relacions humanes. "En aquest moment, on hi ha tan poca empatia cap al dolor aliè, com els immigrants, a qui els estan tractant tan malament a Europa", va dir Almodóvar en una entrevista a 3cat.
I a "La habitación de al lado" es parla d'eutanàsia, d'amistat i d'acompanyament a través del retrobament de dues amigues. Una està molt malalta i decideix morir, però vol fer-ho acompanyada per l'altra. Les actrius anglosaxones l'ajuden a contenir el drama.
"És més fàcil contenir el melodrama en anglès", assegura el director, que s'ha inspirat en la novel·la "¿Cuál es tu tormento?", de Sigrid Nunez, per escriure el guió.
"Ell explica la història a través dels seus ulls, el seu punt de vista, i nosaltres hi entrem", defensa Julianne Moore. La rebuda del públic va ser excepcional quan "La habitación de al lado" es va projectar dilluns passat al Lido, amb 17 minuts continuats d'ovació.
Després del triomf a la Mostra, comença el moment de defensar una història que a Catalunya s'estrena el 18 d'octubre.
Nicole Kidman, absent a la cerimònia
El Lleó d'Or de la 81a edició de la Mostra de Cinema de Venècia se'l disputaven un total de vint-i-una pel·lícules.
"Vermiglio", el drama de la Segona Guerra Mundial dirigit per la italiana Maura Delpero, ha sigut reconeguda amb el Lleó de Plata de Venècia, el segon més important del certamen.
El director Brady Corbet ha alçat el Lleó de Bronze al millor director per "The Brutalist", una crítica al somni americà des de la perspectiva d'un immigrant hongarès (Adrien Brody) supervivent de l'Holocaust.
Nicole Kidman ha estat guardonada amb la Copa Volpi a la millor interpretació femenina pel seu paper al thriller eròtic "Babygirl". L'actriu australiana no ha estat present a la cerimònia per la recent mort de la seva mare, a qui ha dedicat el premi en una carta llegida per la directora del film, Haila Rijn.
L'actor francès Vincent Lindon s'ha emportat la Copa Volpi a millor actor per "Jouer avec le feu".
El premi al millor guió ha estat per "Ainda estou aquí", del brasiler Walter Salles: un film sobre les vicissituds d'una família durant la dictadura brasilera (1964-1985).
"April", el segon llargmetratge de la georgiana Dea Kulumbegashvili, ha sigut reconegut amb el Premi Especial del Jurat.
A la secció "Horitzons", hi competia el film "Marco", dirigida per Aitor Arregi i Jon Garaño, que no ha recollit cap guardó. Eduard Fernández fa el paper d'Enric Marco, el sindicalista català que es va construir un passat fals com a supervivent d'un camp de concentració nazi.
La cerimònia ha començat a les set de la tarda al Palau del Cinema de Lido, l'illa veneciana on es fa el prestigiós certamen cinematogràfic.
- ARXIVAT A:
- Cinema