Alumnes ucraïnesos refugiats a Guissona: "Estava molt trista, però ara estic a gust"

Nens i adolescents fugits poc després de l'esclat de la guerra arrenquen el segon curs a Catalunya, i combinen les aules aquí amb les que fan online amb les escoles ucraïneses
Actualitzat
TEMA:
Dia Mundial de la Infància

Notícia editada per Lluc Muñoz, alumne de l'institut Manuel de Montsuar, de Lleida, i Roger Gimeno, del Col·legi Pare Manyanet de Reus, amb motiu del Dia de la Infància

 

Desenes de famílies procedents d'Ucraïna van arribar a Guissona, a la Segarra, arran de l'esclat de la guerra, a finals de febrer i principis de març. És el municipi català amb més percentatge de població d'origen ucraïnès. La majoria dels que van arribar fa nou mesos eren dones amb nens, que s'han escolaritzat als centres educatius del poble

A l'institut-escola FEDAC van acollir alguns d'aquests alumnes, com Valentina Mikhailenko, que té 11 anys i fa 6è. Ara està aprenent català i explica que cada vegada està més a gust a la nova escola "fins i tot, m'agrada més que l'escola d'Ucraïna, són tots molt amables", diu.

La Valentina comparteix aula amb Anna Zakhàrkiv. Nascuda a Guissona, però filla de pares ucraïnesos, l'ha ajudat en tot el procés d'adaptació i també amb l'idioma: "Procuro que estigui a gust, li ensenyo com es diuen les coses o si vol fer alguna pregunta a la professora."

Poder comptar amb alumnes com l'Anna, que dominen l'ucraïnès, ha estat de molta ajuda també per al professorat, que ha pogut atendre millor els alumnes nouvinguts i ajudar-los en el procés d'adaptació. A més, des d'aquest curs, també disposen d'una auxiliar de conversa ucraïnesa, que els és de gran ajuda. Sara Màrquez, directora pedagògica d'infantil i primària, diu que "domina molt l'idioma i pot parlar amb ells perquè tot el procés sigui més fàcil". 

 
A l'aula d'acollida ensenyen català a alumnes com Maria Matrofailo (CCMA)

L'idioma, la principal dificultat

La llengua és el principal escull per a alumnes i mestres. A l'aula d'acollida els ensenyen català, perquè puguin anar introduint-se al grup a poc a poc i seguir les diferents assignatures.

L'adaptació ha estat llarga i complicada, reconeix l'alumna Maria Matrofailo: "Quan vaig arribar, estava molt trista, em sentia incòmoda, volia tornar a Ucraïna, però, amb el temps, la situació s'ha normalitzat i ara estic a gust."

Hi ha alumnes que fan classe a Guissona i alhora a la seva escola d'Ucraïna, online, unes quantes hores cada setmana, com Miroslav Shaforostov: "Com que també intento fer les activitats de l'escola d'allà, de vegades no arribo i no tinc temps per fer-ho tot."

 
Miroslav Shaforostov també fa activitats online amb l'escola d'Ucraïna (CCMA)

Gairebé nou mesos després de l'esclat de la guerra, el centre continua treballant l'adaptació dels alumnes tot i que el nombre va variant, segons explica Sara Màrquez: "Alguns alumnes ucraïnesos han marxat i han tornat a casa, d'altres s'han quedat i també n'arriben de nous."

I destaca el procés d'aprenentatge que han viscut aquest temps: 

"Hem après tots els docents, però els que han après més són els alumnes. S'han adaptat amb nens que venen d'una situació molt complicada, han sabut respectar els moments de preguntar i no preguntar, i d'entendre que vivien una situació molt difícil i que els han hagut de fer costat moltes vegades amb silenci, sense parlar."

 

 
ARXIVAT A:
Ucraïna Infància Dia Mundial de la Infància
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut