Anar en bicicleta a la feina redueix el risc de morir de càncer i d'atac de cor, segons un estudi
És la principal conclusió d'un estudi fet a Escòcia amb dades de seguiment de salut de més de 80.000 persones durant gairebé 20 anys
Anar a la feina en bicicleta redueix a gairebé la meitat el risc de morir per qualsevol causa, sobretot càncer i malalties cardiovasculars, inclosos els ictus, i també redueix força el risc d'hospitalització.
Ho afirma una recerca feta a Escòcia, que ha analitzat les dades de salut de 82.300 persones entre el 2001 i el 2018, 1.363 de les quals anaven a la feina en bicicleta i 11.560 hi anaven caminant.
Són els considerats "viatgers actius", mentre la resta, 69.373, feien servir o vehicles particulars de motor o transport públic i van tenir xifres percentuals d'hospitalització i mort força més altes.
La recerca, feta per investigadors de les universitats de Glasgow i Edimburg, s'ha publicat a la revista científica BMJ Public Health i també afirma que els viatgers actius tenen millor salut mental:
"El fet que els desplaçaments de bicicletes i vianants estiguin associats amb un menor risc de rebre medicaments per a una mala salut mental és una troballa important."
51% menys de risc de mort per càncer
Els resultats concrets de la recerca són aquests: els ciclistes van tenir un 47% menys de risc de mort per qualsevol causa que els "viatgers no actius" i un 10% menys de risc d'hospitalització de qualsevol mena.
Aquest percentatge pujava en les hospitalitzacions per malalties cardiovasculars: un 24%, percentatge idèntic a les hospitalitzacions per càncer, una xifra que pujava al 51% pel que fa al risc de mort per aquesta malaltia.
Els que anaven a peu a la feina tenien percentatges menors però també significatius respecte als no actius: un 9% menys de risc d'hospitalització en general i un 10% menys per ingrés per malaltia cardiovascular.
L'únic punt negatiu per als ciclistes diaris va ser les hospitalitzacions per accident de trànsit: tenien un 50% més de risc que els no actius. En concret, durant divuit anys va haver-hi 83 hospitalitzacions de ciclistes per accidents.
Pel que fa a la salut mental, a un 41% de les 82.300 persones analitzades els van receptar medicaments per aquest motiu, i en els ciclistes el risc va ser d'un 20% menys i en els vianants un 7% menys.
Dades molt representatives de la població escocesa
La recerca va fer servir les dades de l'Estudi Longitudinal Escocès, l'SLS, una mostra representativa del 5% de la població d'Escòcia que garantia que els resultats es podrien extrapolar a la població total.
Van fer servir l'SLS del 2001, els participants en la qual van respondre la pregunta de com anaven habitualment a la feina o al centre d'estudi, i van fer servir les dades de tots els que tenien entre 16 i 74 anys.
Segons afirmen els investigadors, amb aquesta recerca han ampliat molt les franges d'edat d'estudis anteriors, i també s'han beneficiat d'una representativitat que poques han tingut abans.
Punts forts i dèbils de la recerca
Admeten que, com que les respostes de les 82.300 persones eren del 2001, no poden saber si des de llavors fins al 2018 van continuar amb els hàbits que tenien llavors o havien canviat de mitjà de transport.
Però afirmen que, com que les dades mèdiques del sistema de salut escocès que han fet servir són molt sòlides, les conclusions també ho són, de manera que pal·lien les deficiències que hi pugui haver.
Tot plegat els permet recomanar als responsables polítics que han de promoure i facilitar la mobilitat a peu i en bicicleta com una manera òptima de millorar la salut de la població alhora que aposten per una societat més sostenible:
"Aquestes troballes proporcionen una evidència directa dels beneficis per a la salut dels desplaçaments actius en un context escocès i donen suport a la política actual."