Anem menys al supermercat però gastem un 130% més en la cistella de la compra

L'Associació de Consumidors i Usuaris alerta que si fins ara els preus dels productes bàsics s'han mantingut bastant estables, si el confinament s'allarga, els preus pujaran
Redacció Actualitzat
TEMA:
Coronavirus

Aquests dies de confinament, mengem més a casa i, per tant, gastem més en la cistella de la compra, al voltant d'un 130%. Associacions de consumidors han detectat que alguns aliments bàsics han pujat de preu, però encara no hi ha un estudi detallat. 

Segons l'IPC del mes de març, hi ha hagut un augment del 2,5% en aliments i begudes no alcohòliques. No és una pujada significativa, i respon a l'escassetat de producte o l'encariment dels costos de producció. 


Puja el preu de les taronges, baixa el del xai

El que més consumim és fruita i verdura. S'ha disparat la venda de mandarines i taronges, que van bé per a les defenses i tenen pell gruixuda. La falta de producte local ha fet que se'n compri més a fora, de varietats més bones, i això n'ha disparat el preu per sobre del 20%. 

El mateix ha passat amb el bròquil i la coliflor. En canvi, la fruita exòtica, com l'alvocat, la pinya, el mango, que es venia a la restauració, ha quedat acumulada en estoc i ha baixat de preu. També l'albergínia i el carbassó. 

 

 

 

Pel que fa a la carn, els preus estan estables amb tendència a la baixa. El que més s'ha abaratit: el xai. S'han frenat les exportacions d'oví al nord d'Àfrica i, amb restaurants tancats, hi ha excés de producte. 

Segons el president de la Federació Catalana de Carnissers, Pròsper Puig, aquesta serà l'evolució de preus d'altres carns:

"El porc, per exemple, es mantindrà igual, més o menys. La vedella, sobretot les peces més prèmium, perquè hi ha molt estoc del que és mitjana, entrecot i filet, és molt possible que vagi a la baixa. I el pollastre també és possible que s'estabilitzi o que vagi també a la baixa".

El peix, en canvi, s'ha encarit una mica. Alejandro Goñi, president del Gremi de Peixaters de Catalunya, explica que moltes flotes pesqueres no han sortit al mar, i això ha provocat que faltés producte alguns dies, com gambes o calamar local. 

 

 

 

Menys problemes d'abastiment als supermercats

Les grans superfícies han pogut ajustar més els preus, tot i que, com diu Manel Romero, director general de Condis, molts no han fet ofertes aquests dies:

"Vam haver de deixar de fer ofertes, perquè no érem capaços de gestionar ni cartelleres, ni els cartells que es posaven a les botigues, ni els canvis de preus".

En aquest sentit, l'OCU, l'Organització de Consumidors i Usuaris, ha analitzat l'evolució del preu de 25 productes bàsics d'alimentació i higiene en 4 supermercats online (Carrefour, Hipercor, Dia i Mercadona) de 6 ciutats: Barcelona, Bilbao, Madrid, Múrcia, Sevilla i Saragossa.

L'associació conclou que, des que es va decretar l'estat d'alarma, els preus s'han mantingut força estables a tots els establiments i que els productes que s'esgoten es reposen ràpidament.

Remarquen la millora significativa de la presència de productes als supermercats online. Tot i això, Enrique Garcia, portaveu de l'OCU, explica que el que sí que han notat són "retards significatius, sobretot, en l'entrega de les compres a domicili en algunes ciutats".


Pujada de preus, si s'allarga el confinament

L'Associació de Consumidors i Usuaris alerta que si fins ara els preus dels productes bàsics s'han mantingut bastant estables, si el confinament s'allarga, els preus pujaran.

Tampoc descarten que això passi des d'ANGED, l'Associació Espanyola de Grans Empreses de Distribució, i ASEDA, l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats.

Avisen que l'increment de vendes els obliga a fer reposicions ràpides de productes, que han hagut de transformar els establiments per assegurar la salubritat i potenciar la venda online per fer front al gran increment de la demanda.

Tot això fa que els costos logístics els hagin augmentat un 20%, fins ara suportats per les mateixes empreses, però si la situació s'allarga, és possible que acabin repercutint en els preus dels productes.

 

 

 

Picaresca davant l'alta demanda de mascaretes

L'ICO també ha analitzat una cinquantena de farmàcies d'arreu de l'Estat. En aquest cas, sí han detectat que hi ha productes com les mascaretes que han triplicat el preu:

"Per exemple, el preu de les mascaretes reutilitzables, com les FFP2, hem vist que són molt elevats, des de 6,95 € fins a 19 €, la més cara. I el mateix passa amb les d'un sol ús, de les quals el preu va d'1 € a 3,50 €".


Davant d'aquesta situació, la directora de l'Agència Catalana del Consum, Elisabeth Abad, fa aquesta crida: denunciar-ho.  

"Si trobeu que hi ha un abús, o una picaresca, s'ha de fer saber. A l'Agència Catalana del Consum, es pot fer a través del nostre web o Twitter i nosaltres actuem".

ARXIVAT A:
Economia de butxaca Coronavirus Consum
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut