La il·luminació de la plaça Catalunya vista des de l'aire canvia la fesomia de l'espai
La il·luminació de la plaça Catalunya vista des de l'aire canvia la fesomia de l'espai

El repte d'Antoni Arola amb els llums de Nadal de Barcelona, una iconografia universal

El dissenyador tarragoní defensa que "la bellesa ajuda a sobreviure l'esperit"

RedaccióActualitzat

El centre de Barcelona ha estrenat aquest any llums de Nadal nous. Duen la firma de l'estudi d'Antoni Arola, dissenyador industrial amb una trajectòria de 40 anys arreu del món.

L'hem visitat al seu taller i, tot passejant per la ciutat il·luminada, hem escoltat les seves reflexions.


La proposta d'Arola planteja que la plaça de Catalunya sigui el centre i per això s'hi ha instal·lat un cercle de llums gegant format per diversos radis i amb algunes garlandes que vinculen el centre amb edificis del voltant de la plaça simulant una mena d'"impluvium".

"Il·luminar Barcelona és un repte important, perquè és una escala gran i amb molta repercussió."

Pel dissenyador, la plaça de Catalunya és una "plaça desdibuixada": "Volia reivindicar-la i tornar-la a dibuixar amb l'el·lipse i donar-li força".

La il·luminació de la plaça Catalunya vista des de l'aire canvia la fesomia de l'espai
La il·luminació de la plaça Catalunya vista des de l'aire canvia la fesomia de l'espai

Al carrer Aragó les mateixes tires s'utilitzen per formar una paral·laxi, és a dir, per crear imatges a mesura que es canvia el punt de perspectiva de qui ho mira. D'aquesta manera, de prop no es veuen imatges, però de lluny es crea l'efecte visual d'estels, fruit de la intersecció de diverses tires en diferents trams. Arola volia jugar amb la velocitat i el recorregut perquè s'imagina el carrer circulant en cotxe.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Antoni Arola (@antoniarola_)

Per últim, a la Gran Via les tires LED creen unes formes que simulen làmpades amb la idea de traslladar el concepte de "casa" al carrer.

Un altre dels elements distintius és el nom il·luminat de la ciutat. Barcelona en neó amb la tipografia de la desapareguda botiga d'objectes de disseny Vinçon, en un homenatge a l'establiment.

"M'agrada que quan la gent entri en un lloc es quedin amb la boca oberta i s'aturi el seu món. Que badin."

El dissenyador explica que han procurat utilitzar una iconografia universal i no "cristiana". Diu que Barcelona "ha perdut màgia", però que la "bellesa ajuda a sobreviure l'esperit".

ARXIVAT A:
ArtNadal
Anar al contingut