Aparcar a Barcelona: els barris sense àrea verda i on es pot deixar el cotxe sense pagar
- TEMA:
- Mobilitat
A Barcelona encara hi ha barris on veïns i ciutadans de fora de la ciutat poden aparcar al carrer sense pagar. Se situen a la perifèria, principalment a la zona nord, i també en zones de muntanya per sobre de la ronda de Dalt.
Són, en total, 9 dels 73 barris que hi ha a Barcelona on no s'ha implantat cap modalitat d'àrea verda: Baró de Viver, el Bon Pastor, la Trinitat Vella, Ciutat Meridiana, Vallbona, Torre Baró, les Roquetes, Canyelles i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes.
El director dels Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila, justifica que l'aparcament regulat no hagi arribat a tota la ciutat per les condicions singulars d'aquests barris perifèrics: "Són barris on el comportament de la demanda d'aparcament no és igual que a la resta de la ciutat."
"Aplicar-hi l'àrea verda tindria més inconvenients que beneficis i per això no ho hem implementat."
Fins al 2022, l'Ajuntament de Barcelona va anar ampliant l'àrea verda per a residents en diversos barris més enllà del centre de la ciutat. Des d'aleshores no s'ha implantat enlloc més, i no hi ha un calendari per continuar-la desplegant.
"Ara mateix no hi ha previsió d'estendre l'àrea verda a la resta de barris, però és una possibilitat que hi és. Si canvia la situació d'aparcament en un barri, l'eina seria una de les primeres que ens plantejaríem."
A la resta de barris, n'hi ha que tenen l'aparcament regulat desplegat de forma parcial. És el cas de la Marina de Port, la Marina del Prat Vermell, el Poble-sec (muntanya de Montjuïc), la Maternitat i Sant Ramon, Pedralbes, Horta, Sant Andreu i la Verneda i la Pau.
L'àrea verda busca afavorir l'aparcament dels veïns, que poden deixar el cotxe al carrer per un màxim d'1 euro a la setmana. La resta d'usuaris tenen tarifes per hora en funció de l'etiqueta ambiental del vehicle.
L'expansió d'aquest aparcament regulat també vol evitar que alguns barris s'utilitzin per deixar el cotxe durant el dia i després moure's cap a altres llocs en transport públic. Gomila assegura que aquestes situacions pràcticament s'han eliminat.
Experiències amb àrea verda i sense
La Trinitat Nova va ser l'últim barri on es va implantar l'àrea verda, el novembre del 2022. Es va fer a petició del veïnat perquè hi havia queixes de falta d'aparcament. Des de l'associació de veïns, Josep López Rodríguez en valora el resultat dos anys després.
"La gent està molt contenta. No tenim problemes d'aparcament i els veïns no venen a queixar-se que no troben lloc per aparcar com abans."
Per la ubicació, a l'entrada de Barcelona, el barri continua sent, però, un refugi per a qui vol aparcar gratis. Fer-ho és possible en alguns descampats on l'aparcament és lliure.
Al barri del costat, la Trinitat Vella, no hi ha àrea verda. Era una de les zones previstes per al desplegament, però es va aturar. Veïns del barri confirmen que trobar lloc per aparcar és molt difícil segons l'hora.
Des de l'associació de veïns asseguren que la majoria de cotxes que hi ha al carrer són de fora de Barcelona. La presidenta de l'entitat veïnal, Manoli Martínez, vol obrir el debat al barri.
"Ens agradaria que el barri opini i digui si vol àrea verda o no. Si es posa, hi haurà més aparcament per als veïns, que ara han de fer moltes voltes per aparcar."
Tot i això, en la majoria de barris sense àrea verda, les entitats veïnals no s'ho volen ni plantejar. És el cas de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes, Vallbona, Ciutat Meridiana, el Bon Pastor o Canyelles. Manuel Sánchez presideix l'associació de veïns de Canyelles i ho rebutja frontalment.
"Al barri tenim més cotxes que places d'aparcament. I no aconseguirem res pagant l'àrea verda més enllà de pagar un impost més."
Evolució de les places d'aparcament
En els últims 10 anys, Barcelona ha perdut més de 61.000 places d'aparcament lliures a la calçada. Segons dades de l'Ajuntament, el 2014 n'hi havia 74.224 i aquest any se'n compten 12.242.
La reducció s'explica per l'increment de places d'aparcament regulat, però no només. La reforma de carrers també hi ha jugat un paper destacat, perquè amb l'ampliació de voreres o eliminació del trànsit rodat també es perden places d'aparcament.
De fet, si ens mirem les dades, en 10 anys s'han guanyat prop de 20.000 places noves d'àrea verda preferent per a residents, una xifra que queda molt lluny de les places lliures que s'han perdut.
Va ser el 2020, coincidint amb la gran expansió de l'aparcament regulat, que, per primera vegada, les places d'àrea verda van superar les lliures. Fins al 2022, la distància es va anar ampliant, però fa dos anys que es manté estable.
Pel que fa a altres modalitats d'aparcament, en l'última dècada s'han eliminat 3.415 places d'àrea blava i se n'han guanyat unes 3.000 per a persones amb mobilitat reduïda.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat