Aquests són els 10 trams de carretera amb més risc d'accident de Catalunya
Accident mortal a Altafulla entre un turisme i un camió (ACN)

Aquests són els 10 trams de carretera amb més risc d'accident de Catalunya

L'estudi EuroRAP identifica la carretera de la Rabassada com la més perillosa de Catalunya, i la C-58 de Barcelona a Cerdanyola com el tram amb més accidents

RedaccióActualitzat

La carretera BP-1417 de Barcelona a Sant Cugat, coneguda com la Rabassada, continua sent el tram més perillós de la xarxa interurbana a Catalunya, sobretot pels accidents de moto que hi ha.

El segon tram més perillós és la GI-555 de Sils a Massanes, segons l'estudi EuroRAP d'avaluació del risc en carretera per al trienni del 2019 al 2021, elaborat pel RACC amb el suport de la Generalitat i la Diputació de Barcelona.

Segons aquest estudi, tots els trams amb més risc són carreteres d'una via per sentit, una constant des de fa anys, i n'hi ha 5 a la província de Barcelona, tres a la de Girona, dues a la de Tarragona i cap a la de Lleida.

Aquesta és la llista i el mapa amb els 10 punts amb més risc d'accident a Catalunya: 

  1. BP-1417 de Barcelona a Sant Cugat del Vallès (11,4 km) -- risc molt alt
     
  2. GI-555 de Sils a Massanes (14,2 km) -- risc molt alt
     
  3. BV-5001 de Martorelles a Vilanova del Vallès (6,5 km) -- risc molt alt
     
  4. BV-5224 de Manlleu a Torelló (6,3 km) -- risc alt
     
  5. BV-1201 d'Olesa de Montserrat a Castellbisbal (6,3 km) -- risc alt
     
  6. TV-3146 del Port de Tarragona al Far de Salou (5,4 km) -- risc alt
     
  7. N-260 de l'N-152 a l'N-1411 (6,1 km) -- risc alt
     
  8. C-63 de Lloret de Mar a Vidreres (11,3 km) -- risc alt
     
  9. BV-2041 de Gavà a Begues (6,3 km) -- risc alt
     
  10. TV-3141 de Cambrils a Reus (7,3 km) -- risc alt (en el mapa és l'1 de color taronja)
     

 

La C-58 entre Barcelona i Cerdanyola, on hi ha més accidents

Però aquests trams no són on hi ha més accidents per quilòmetre de carretera: per setè any consecutiu, aquesta llista l'encapçala l'autovia C-58 entre Barcelona i Cerdanyola.

En concret, entre el 2019 i el 2021 hi ha hagut 17 accidents greus i mortals en aquest tram, que fa només 7,1 quilòmetres de longitud.


Baixada d'accidents per la pandèmia

En el trienni analitzat, la perillositat general de la xarxa viària ha baixat un 6,1%, amb una reducció del 8,7% dels accidents que en el trienni anterior estudiat, del 2018 al 2020.

Això es deu principalment a la pandèmia, que ha comportat una disminució del 3% de la mobilitat general en aquest trienni, i que es va notar sobretot el 2020, però també en part del 2021.


Disminució d'accidents de moto respecte a abans de la pandèmia

On s'ha notat més la disminució és en els accidents mortals de moto, que són gairebé la meitat del total, mentre que aquests vehicles només representen el 2,3% de la mobilitat en carretera.

L'evolució del període 2011-2021 és especialment eloqüent, amb un augment sostingut fins al 2018 i el 2019, tant dels accidents totals com els greus i mortals amb motos involucrades:


Així el 2021 va haver-hi 1.807 accidents amb motos i ciclomotors, 224 dels quals van ser molt greus o mortals, una reducció considerable respecte al 2019, en què van ser 2.269 i 317 respectivament.

L'estudi compara aquestes xifres amb les del 2005, en què hi va haver molts menys accidents en total, 873, però que més de la meitat, 451, van ser molt greus o mortals.


El 2022 serà molt similar al 2021

El RACC aprofita l'estudi per avançar que el 2022 les dades seran molt similars a les del 2021: fins al 30 de novembre han mort a les carreteres catalanes 149 persones en 134 accidents.

Això implica una baixada del 10,8% a les xifres en el mateix període del 2019, abans de la pandèmia.

Gairebé la meitat dels morts en carretera del 2022 són de col·lectius considerats vulnerables: 40 eren motoristes, 17 vianants, 7 eren ciclistes i 1 anava en patinet elèctric.

El 25% de la xarxa viària, amb risc alt o molt alt d'accident

L'estudi EuroRAP analitza el 53% dels 12.064 quilòmetres de carreteres de Catalunya, un total de 6.373 quilòmetres en 428 trams diferents, en què hi ha el 92% de la mobilitat total i el 75% dels accidents mortals.

De tots aquests trams seleccionen els que tenen una intensitat de circulació diària mitjana de més de 5.000 vehicles i on hi ha hagut almenys un accident mortal els últims 2 anys.

Fet això els queden 3.031 quilòmetres en 196 trams, que concentren el 79% de la mobilitat interurbana total a Catalunya i el 53% dels accidents mortals en carretera.

El resultat és que el 25% de la xarxa viària té un risc alt o molt alt, i que els trams amb risc molt baix i baix han passat del 55% al 53%, i els de risc mitjà han pujat del 16% al 22%.


La metodologia EuroRAP, utilitzada a més de 100 països

La metodologia EuroRAP, que vol dir European Road Assessment Programme (programa europeu d'avaluació viària), la van crear el Regne Unit, Suècia i els Països Baixos.

El 2002 la van adoptar 25 països europeus com a estàndard i es fa servir actualment a més de 100 països d'arreu del món, entre els quals hi ha els Estats Units, la Xina i Austràlia.

És una metodologia que calcula el risc d'acord amb els accidents greus i mortals segons el volum de trànsit dels trams de carretera, autovia o autopista.

L'objectiu és que els resultats serveixin de guia de risc per als conductors, perquè tinguin en compte la perillositat de cada tram a l'hora de circular-hi.

 

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut