Arrenca la campanya de sensibilització sobre l'ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques
Avui s'ha donat el tret de sortida a la campanya de difusió i sensibilització social sobre l'ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques, que el 18 de desembre centraran la 25a edició de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio
La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i presidenta del Patronat de la Fundació La Marató de TV3, Núria Llorach, ha declarat que amb l'èxit dels 25 anys de La Marató els mitjans de comunicació públics de Catalunya han "acomplert abastament la seva responsabilitat de sensibilitzar sobre els problemes que afecten la nostra societat i construir projectes que ens enforteixin".
El doctor Miquel Gallofré, director del Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, ha presentat diverses dades sobre la incidència de l'ictus, que ha definit com "una de les tres malalties més letals al món, que tindran una de cada sis persones". A Catalunya, "hi ha 13.000 ingressos l'any i representa la primera causa de mort en dones". Però no es tracta d'una malaltia que afecta només adults: "Actualment, hi ha 900 infants catalans que conviuen amb discapacitats derivades d'un ictus". Els grups de recerca d'aquest àmbit a Catalunya "són punters", però encara queda camí per recórrer: "Desconeixem la causa d'un de cada tres ictus i no sabem protegir ni regenerar les neurones de l'àrea afectada". En aquest sentit, la injecció de recursos que hi destinarà La Marató serà "molt necessària", ha explicat Gallofré, que també ha destacat la tasca educativa que farà el programa "per saber detectar els símptomes de l'ictus i avisar a temps".
El cap de l'Àrea de Lesió Medul·lar de l'Institut Guttmann, Joan Vidal, ha presentat les conseqüències de les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques en la pèrdua de funcions motores, cognitives i conductuals. "El traumatisme cranioencefàlic és una de les primeres causes de discapacitat en gent jove i en el 50% dels casos està provocat per accidents de trànsit", ha explicat Vidal. La recerca en aquest camp s'ha d'enfocar cap a la "bioenginyeria de la rehabilitació, la neuroestimulació i la medicina regenerativa".
Abans de presentar els eixos de la campanya de sensibilització del 2016, el director de la Fundació La Marató de TV3, Lluís Bernabé, ha fet un repàs pels "impactes increïbles que ha aconseguit La Marató en els seus 25 anys d'història", que es compliran amb l'edició d'aquest any. Amb 151 milions d'euros recaptats, 757 projectes finançats, 7.000 investigadors implicats, 56.000 conferències educatives realitzades, 1.750.000 joves sensibilitzats, 3.000 activitats cada any i 1 milió de persones participant-hi, La Marató és, segons ha declarat Bernabé, "La gran festa de la solidaritat, el motor de la recerca biomèdica a Catalunya, implicada amb el talent científic, que sensibilitza i desperta vocacions científiques i activa la mobilització ciutadana".
Pel que fa a la campanya d'aquest any, Lluís Bernabé ha explicat que es difondrà per tot Catalunya per mitjà de la imatge gràfica i de l'espot i de 5.000 conferències als centres educatius de secundària i batxillerat. Més de 200.000 joves seran els receptors d'aquestes sessions, que es complementaran amb la projecció un vídeo, presentat avui a la roda de premsa, que combina el testimoni directe de persones afectades per aquestes lesions amb el fil conductor d'un expert. Aquest any, per primera vegada, més de 150 biblioteques de Catalunya s'han sumat a aquesta acció educativa oferint conferències als seus usuaris.
El director ha repassat les accions que s'estan fent amb motiu d'aquest aniversari, com les edicions especials del disc i del llibre de La Marató, la iniciativa dels teatres o el cicle de visites als centres de recerca, entre altres. Una d'aquestes accions especials s'ha posat en marxa avui amb la plantada de "L'arbre de la Marató" a TV3 i a Catalunya Ràdio i també al web de La Marató, que recollirà els missatges que la gent hi vulgui deixar. El dia del programa, el 18 de desembre, l'arbre també es plantarà a les seus telefòniques: Fira de Barcelona, Palau de Congressos de Girona, Universitat de Lleida i Port de Tarragona. Així mateix, els assistents a la roda de premsa han pogut veure en directe la imatge, dedicada, datada i firmada, que l'artista Miquel Barceló ha cedit a la Fundació en motiu dels 25 anys de La Marató i que servirà com a portada de l'especial de la revista dedicat a l'aniversari i del recopilatori del disc.
El director creatiu de Màrqueting de la CCMA, Dani Reyes, i el director creatiu de l'agència Ogilviy, Camil Roca, han presentat la campanya gràfica i l'espot de sensibilització d'aquest any, per la creació dels quals han treballat conjuntament amb experts en ictus i lesions. "Vam partir de la idea del costat del cos que queda paralitzat després d'un ictus o una lesió", ha explicat Dani Reyes. "Això sumat al costat solidari que tenim tots, dóna com a resultat una imatge amb un doble joc que queda reforçada amb l'eslògan Tots tenim un costat bo. O molt bo.'"
L'espot, que TV3 comença a emetre avui, segueix aquesta línia del costat solidari i, segons ha explicat Camil Roca, "consolida el to emocional, d'història humana i propera, propi de La Marató de TV3". I, a més, s'acompanya d'un tema musical de gran força, "Don't give up", de Peter Gabriel, que versionen Ramon Mirabet i Paula Valls. Les dues peces, espot i campanya gràfica, aconsegueixen, segons els seus creadors, "unir els efectes de les malalties tractades amb la solidaritat que promou La Marató".