Aturada la tuneladora de l'L9 del metro de Barcelona: en quin punt estan les obres

Estan canviant les dents de la roda de tall perquè s'ha trobat amb "més dificultats de les previstes pel tipus de terreny" i arribarà a Mandri a l'estiu

RedaccióActualitzat

Nou entrebanc en la construcció de la línia 9 del metro de Barcelona: la tuneladora Hospi porta un mes aturada a 500 metres de la futura estació de Mandri, on hauria d'haver arribat el desembre.

Segons el Departament de Territori, el motiu és el desgast de les dents de la roda de tall de la tuneladora, que s'ha trobat amb "més dificultats de les previstes pel tipus de terreny".

Territori ha precisat que Hospi està foradant a través de granit, i que per continuar amb garanties de no tenir problemes excessius, s'ha decidit canviar les dents per poder arribar fins a Mandri.


L'octubre ja van explicar que perforaven granit

De tota manera, els responsables de l'obra ja van dir a l'octubre que el túnel es feia a través de granit i que sabien "què hi havia", però van admetre que podia "haver-hi coses que no estiguessin previstes".

La notícia, avançada per La Vanguardia, arriba quan encara falten uns 2 quilòmetres per excavar per tenir acabat tot el túnel del tram central de la línia 9, que es volia posar en servei d'aquí a 3 anys.

 

Faltarà més d'un quilòmetre i mig

Territori ha dit que la màquina es tornarà a posar en marxa a finals de maig, que arribarà a Mandri a l'estiu i que després es revisarà del tot per encarar la perforació de l'1,6 quilòmetres restants fins a Lesseps.

Llavors el túnel de la línia estarà complet, però les fonts del Departament no han gosat avançar una data de quan serà això, després dels molts endarreriments que ha patit aquesta infraestructura.

Sí que han assegurat que la resta d'obres de l'L9 avancen "a bon ritme": les estacions de Sarrià i de Mandri, i la llosa intermitja que separa en dos el túnel per encabir-hi els dos sentits de la marxa.


Noves adjudicacions i represa d'obres

Segons han dit, a Sarrià s'han excavat 46 metres de profunditat dels 72 que tindrà el pou de l'estació, i a Mandri el desembre ja es va acabar del tot el pou, que fa 73 metres de profunditat.

A banda, al març s'han adjudicat les obres de les infraestructures interiors de les estacions de Guinardó i Maragall, mentre que altres elements es licitaran o reprendran més endavant.

En tot cas, ara caldrà recalcular les previsions fetes fa 2 anys, quan es va decidir reiniciar les obres de la línia, i que van predir que la línia entraria en servei al cap de 5 anys, el 2027.

Dècades d'endarreriments

La línia 9 es va començar a construir el 2002, ara fa 22 anys, però després de força endarreriments, es va aturar una dècada després, amb l'argument que la crisi econòmica feia impossible continuar-la.

La decisió de reprendre la construcció pendent del tram central entre La Sagrera i Zona Universitària es va prendre ara fa 2 anys, i la feina es va iniciar el juny del 2022.

Llavors la previsió va ser que a Mandri s'hi arribaria l'estiu del 2023, i a la de Lesseps un any més tard, és a dir, l'estiu que ve. A banda del túnel, s'han de construir 12 estacions.


Una línia singular: un sol túnel i pous per estacions

El tram central de l'L9 té la peculiaritat que té un sol túnel de 12 metres de diàmetre, prou gran per encabir-hi les dues vies, una sobre l'altra, separades per una llosa intermitja.

També que les estacions consisteixen en pous verticals de 25 metres de diàmetre on hi ha totes les infraestructures i que connecten directament amb el túnel.

Les estacions del tram central seran més profundes i amb circulació a dos nivells (Generalitat)

 

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatInfraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut