Auge d'àpats preparats per Nadal: "Cada cop ens assemblem més a la societat americana"
Cada vegada hi ha més persones que encarreguen els àpats de Nadal a xarcuteries i a botigues de menjar preparat. Una mostra: les llargues cues que s'han vist aquest dijous de Sant Esteve davant d'establiments on preparen canelons.
15.000 canelons han servit al llarg del matí en una botiga del districte de Sarrià - Sant Gervasi de Barcelona, tal com ha explicat a TV3 un dels seus treballadors, Israel Llagostera.
Encarregar els àpats de Nadal és una tendència que ja anava a l'alça abans de la pandèmia. Però es va disparar encara més després del confinament i segueix en augment.
La professora d'Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya Elisabet Ruiz Dotras considera que és un símptoma de l'americanització de la nostra societat, que cada cop defensa més la immediatesa. Així ho ha explicat a "Catalunya nit", de Catalunya Ràdio:
"Cada cop ens assemblem més a la societat americana, molt més consumista i molt més còmoda en relació amb l'alimentació."
Prioritats: oci i comoditat
La falta de temps o la poca destresa a la cuina en són alguns motius, però no són els únics. Ruiz Dotras afegeix que, després de la pandèmia, també hi ha hagut un gir en la manera de pensar i ara es prioritza més l'oci i el gaudi: "Menys responsabilitats i passar-nos-ho més bé".
"Durant tot l'any anem de bòlit; doncs aquests dies també busquem la comoditat", diu Mercedes Fernández, que va encarregar àpats nadalencs en una botiga de Barcelona.
"Surt més car, però compensa"
Experts en sociologia apunten que hi ha un canvi de paradigma en els rols familiars. Tradicionalment, mares i àvies preparaven les menges durant hores i hores. "Ho feien perquè no els quedava més remei: ningú més ho feia", apunta Marta Grabulosa, clienta d'una botiga de menjar preparat de Barcelona.
Però ara moltes dones grans que anys enrere es passaven les festes a la cuina també han decidit fer-s'ho fàcil i estalviar-se la feinada. Com Anna Pujol, clienta d'una xarcuteria de Barcelona:
"Prefereixo comprar-ho perquè així pots estar més amb els teus i estar en família, no estar tota l'estona a la cuina. Surt una mica més car, però compensa."
Un canvi que corrobora la sociòloga experta en família Anna Escobedo, de la Universitat de Barcelona, que subratlla que actualment ja no hi ha una sola figura on pivota tota la responsabilitat, sinó que es reparteix en una xarxa familiar. "I els àpats també es pensen i es preparen entre tots", apunta.
Canvi de mentalitat
De fet, el perfil del client és ben variat i de totes les edats, no només gent jove. "Et diré per què. S'ha perdut la vergonya de dir 'no ho he cuinat jo'", explica des de l'obrador Joan Sendra, propietari d'una botiga de menjar preparat de Reus.
"Hem externalitzat molts serveis de casa, com la neteja, les postres o la confecció de la roba i ara també cada cop s'externalitza més la cuina", hi afegeix Sendra.
Oferta diversa a preus diversos
A conseqüència de la creixent demanda de menjars preparats, l'oferta també s'ha ampliat molt: "Hi ha moltes opcions al mercat per diferents pressupostos", subratlla l'economista Elisabet Ruiz Dotras.
No només hi ha menjar preparat a les botigues que tradicionalment s'han dedicat a oferir-ne, sinó que els supermercats també s'han apuntat al negoci, fent cada cop més gran el fenomen dels "mercaurants" que ja es començava a veure abans de la pandèmia.
Reservar per garantir un plat a taula
I tanta és la demanda que aquest Sant Esteve les cues eren sobretot per recollir comandes ja fetes i aquells que s'han refiat que podrien comprar canelons a última hora, han tingut moltes dificultats per obtenir-ne.
A la botiga de menjar preparat que regenta Gerard Martínez a Tarragona, al llarg del matí s'han rebut trucades de persones que, infructuosament, volien encarregar canelons, i d'altres que han anat fins a la botiga n'han hagut de marxar amb les mans buides.
- ARXIVAT A:
- Nadal