La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, al costat dels seus homòlegs europeus aquest divendres a Barcelona (EFE/Toni Albir)

Els ministres de la UE volen fomentar un transport "cohesionador" i reduir-ne l'impacte ecològic

Reunió informal de 21 ministres de Transports de la Unió Europea al recinte modernista de l'Hospital de Sant Pau

Actualitzat

Els ministres de Transports de la Unió Europea s'han compromès a fomentar una mobilitat que afavoreixi el creixement econòmic i la cohesió social, però sense perdre de vista la necessitat de minimitzar l'impacte ambiental dels transports.

Ho han ratificat a l'anomenada "Declaració de Barcelona", després de la reunió informal de ministres comunitaris que s'ha fet aquest divendres a l'hospital de Sant Pau.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha subratllat el doble repte de fomentar el transport tot minimitzant la petjada ecològica. També ha destacat la necessitat d'abordar la descarbonització del transport aeri i marítim, i els avantatges de la digitalització.

"La mobilitat és un instrument essencial per al creixement econòmic i per a la cohesió social, però també hem de ser conscients de la petjada ecològica, hem de minimitzar l'impacte ambiental. El transport és essencial per garantir les oportunitats de les persones", ha dit.

La trobada, que es fa en el marc dels sis mesos de la presidència espanyola de la Unió, va començar aquest dijous a la tarda amb una visita al port en golondrina i al Museu Picasso i un sopar. Aquest divendres ha seguit a l'antic Hospital de Sant Pau.

A la reunió informal, hi han assistit els ministres de Transport de 21 països de la Unió Europea i també hi estan convocats els de l'Associació Europea de Lliure Comerç, on hi ha països com Suïssa i Noruega.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha rebut els ministres de la UE, un per un, com a amfitriona de la trobada
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha rebut els ministres de la UE, un per un, com a amfitriona de la trobada

No prohibir els vols a menys de 500 quilòmetres

En la roda de premsa posterior a la reunió, la comissària europea de Transports, Adina Valean, ha afirmat aquest divendres que aposta per no prohibir els vols entre ciutats separades per menys de 500 quilòmetres si hi ha alternatives de transport.

Ha posat com a exemple del tren d'alta velocitat entre Barcelona i Madrid, on els viatgers s'han decantat de manera natural pel mode ferroviari.

"Espanya és un país amb grans necessitats d'infraestructures perquè és molt extens, però al mateix temps pot ser un exemple, com l'alta velocitat entre Madrid i Barcelona", ha manifestat Valean, a preguntes dels periodistes.

"Si hi ha alternatives, es podrà triar. No hem de prohibir res, el que hem de fer és construir molt", ha afegit la comissària europea.

Sobre la proposta de França d'establir un preu mínim als bitllets d'avió, la ministra Sánchez ha apuntat que és una mesura que "ha de ser analitzada" i ha recordat que el sector aeri està liberalitzat. 

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, en el viatge en Golondrina amb els altres ministres de Transports de la UE
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, en el viatge en golondrina amb els altres ministres de Transports de la UE (EFE / Quique García)


Els peatges suposarien "un doble gravamen"

Com a teló de fons de la reunió, hi ha hagut l'acord que estan negociant el govern espanyol i la Comissió Europea perquè Espanya no hagi d'imposar un sistema de pagament per l'ús de les autopistes a partir de l'any vinent.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha explicat abans de la trobada que l'acord s'està "ultimant" i que la Comissió Europea havia rebut "satisfactòriament" les alternatives als peatges que havia proposat Espanya, que passen per fomentar el transport ferroviari de mercaderies per treure camions de les carreteres.

Entre altres mesures concretes, hi ha l'impuls dels corredors ferroviaris de mercaderies o la bonificació dels cànons que es paguen per al transport de mercaderies per tren.

Sánchez ha explicat, a més, que la Comissió Europea va aprovar fa uns mesos una directiva que estableix que, a partir del 2027, a la Unió Europea hi hagi un sistema de comptabilitat d'emissions. "Per tant, un pagament per l'ús de les carreteres podria suposar un doble gravamen en aquell moment", ha argumentat.

Sigui com sigui, l'última paraula la té la Comissió Europea. En acabar la cimera, a primera hora de la tarda, compareixeran la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i la comissària europea de Transports, Andina Valean.

A la reunió informal, hi assisteixen els ministres de Transports de 21 països de la Unió Europea i també hi estan convocats els de l'Associació Europea de Lliure Comerç, on hi ha països com Suïssa i Noruega.

Una cinquantena de persones de l'ANC s'ha concentrat davant del recinte modernista de l'hospital de Sant Pau
Una cinquantena de persones de l'ANC s'ha concentrat davant del recinte modernista de l'Hospital de Sant Pau (CCMA)

Protesta de l'ANC

Des de primera hora del matí hi ha una cinquantena de persones de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) concentrades a l'exterior del recinte modernista de l'Hospital de Sant Pau amb cartells on es pot llegir "Catalunya no és Espanya, Catalonia is not Spain" i crits de "menys policia, més rodalia".

Durant uns minuts, han desplegat una estelada de grans dimensions a la façana d'un edifici de davant de l'hospital.

L'ANC ha desplegat una gran estelada en una façana de davant de l'hospital de Sant Pau, on es fa la reunió informal de ministres de Transpot de la UE
L'ANC ha desplegat una gran estelada en una façana de davant de l'hospital de Sant Pau, on es fa la reunió informal de ministres de Transport de la UE (CCMA)

La presidenta de l'ANC, Dolors Feliu, ha explicat: "Trobem com una broma que es vinguin a reunir aquí, amb aquest dèficit de transport tan gran que tenim, precisament per culpa que el govern d'Espanya, que és l'amfitrió, no inverteix en els trens de Rodalies i en els transports d'aquí, perquè només inverteix a fer aquest sistema radial de trens d'alta velocitat que van a parar tots a Madrid".

A fora del recinte modernista també hi ha un fort desplegament policial.

ARXIVAT A:
Transport públic
Anar al contingut